Dagens namn: Albert, Albertina
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nyheter

Räddningsledaren: ”De kunde inte göra någonting”

Planet indikerade inte några problem – sedan störtdök det i våldsam hastighet ner i de svenska fjällen.

Informationen som finns pekar på att de två piloterna ombord var helt chanslösa.

– De kunde inte göra någonting, säger Anders Lännholm, flygräddningsledare vid Sjöfartsverket.

Polisen har inlett en förundersökning gällande brott mot luftfartslagen.

En av de två piloterna i det svenska fraktplanet skickade ut ett nödanrop innan det försvann natten mot fredag.

Vid 03.10 upptäckte ett norskt militärplan flygplansresterna. Piloterna – en 42-årig spanjor och en 34-årig fransman – befaras ha dött i kraschen.

Vid 11-tiden hade fjällräddningen ännu inte kunnat ta sig till den svårtillgängliga haveriplatsen i de svenska fjällen mellan sjön Akkajaure i Lappland och den norska gränsen.

Av flygplanet återstår endast mindre bitar, uppger Anders Lännholm, flygräddningsledare vid Sjöfartsverket som arbetade under sökinsatsen. Baserat på den information som finns kan han förmedla en preliminär bild av händelseförloppet även om orsaken till olyckan ännu är oklar.

– Det har gått nedåt väldigt fort. Från 33 000 fot har de störtat i en hastighet av ungefär 9 000 fot i minuten. Det är en ruggig fart, säger Lännholm.

Utreder brott mot luftfartslagen

Polisen rubricerar i nuläget händelsen som brott mot luftfartslagen.

– Vid 13-tiden fick vi veta att det inte var möjligt att skjuta ut sig från planet. Med anledning av det har vi inlett en förundersökning om brott mot luftfartslagen. Det är för att kunna ta reda på vad som har hänt. Det betyder inte att vi misstänker brott och ingen är delgiven misstanke, säger Maria Jakobsson, informatör vid polisen i Norrbotten.

När informationen om att piloterna inte kunde skjuta sig ur, vilket är standard att man inte kan göra för flygmaskiner av den typen, sattes rubriceringen som kan komma att ändras.

– Vid niotiden hade vi ingen information om det går eller inte går att skjuta ur sig. När vi får den informationen betyder det att sannolikheten för att de ska vara vid liv är väldigt liten. Då avbryter vi LSO, lagen om skydd vid olyckor, och inleder en förundersökning om brott mot luftfartslagen, säger Maria Jakobsson.

Gustaf Thureborn är vd för det berörda flygbolaget West Atlantic.

– Det är korrekt att det inte går att skjuta sig ur planet, säger han.

Olyckan utreds även av Statens haverikommission.

Polisen, som arbetat med fjällräddningen vid platsen, hade före mörkrets inbrott inte hittat några kvarlevor.

– Vi har nu avbrutit försöken att hitta någon som är vid liv, säger Maria Jakobsson vid polisen i Norrbotten till TT.

15 meter djupt hål

Planet har inte kraschat in i ett berg utan nedslagsplatsen indikerar att man störtat ned i backen med nosen först.

–Enligt svenska försvarets radar gjordes en svag högersväng innan kraschen men man har gått rakt ned. Kratern vid haveriplatsen är femton meter djup och tjugo meter bred. Det är ett väldigt stort hål, säger Anders Lännholm.

Enligt flygräddningsledaren tyder ingenting på att man försökt nödlanda.

– Även om motorerna hade stannat hade man kunnat glidflyga väldigt långt. Det här förloppet har gått oerhört snabbt. Utredningen får visa vad det är som har förorsakat olyckan men det är tydligt att de inte kunde göra någonting. Tyvärr gick någonting helt enkelt åt helvete, säger Anders Lännholm som vill lyfta fram samarbetet mellan Norge och Sverige som gjorde att planet snabbt kunde påträffas.

Flygbolaget hoppas få klarhet i orsaken

Vid 11-tiden höll flygbolaget West Atlantic en presskonferens i Göteborg. Vd:n Gustaf Thureborn berättade att man försöker ge stöd till piloternas familjer och till de anställda i bolaget.

–  Som flygbolag kommer vi att vara en liten del av en kommande stor utredning. Genom denna utredning får vi förhoppningsvis reda på orsaken till denna tragedi, säger Thureborn.

Enligt Gustaf Thureborn fanns det ingenting i lasten som kunde ha orsakat ett haveri.

SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet