Dagens namn: Beda, Blenda
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nyheter

"Men - det är ju min idé!"

Skånske Norbert hade samma idé om det störtsäkra flygplanet

Flygplan med jättefallskärmar?

Inte behöver man vara ukrainsk flygplansingenjör för att komma på den idén.

Väktaren Norbert Lödkvist i svenska Kävlinge hade samma idé – redan för 18 år sedan.

Just nu cirkulerar den ukrainska flygplansingenjören Vladimir Tatarenkos idé om ett flygplan utrustat med jättefallskärmar i media runt om i världen.

Hans nyskapande idé går ut på passagerarkabinen kopplas loss från resten av planet vid ett krisläge.

Tack vare jättefallskärmar ovanpå – och uppblåsbara pontoner under - kan passagerarna sedan landa tryggt.

”För storslaget”

Men Norbert Lödkvist, 43, i skånska Kävlinge tycker inte idén är så himla ny.

Själv skissade han på en liknande idé hemma i sin kammare redan 1998.

– Jag är en sån person som klurar på saker och jag har alltid funderat på den där falska ingivelsen av säkerhet på flygplanen, säger han.

– Dessutom är jag ganska flygrädd själv, säger han.

I alla år har skisserna legat och skräpat hemma i lådan – och sedan 2004 även i datorn.

Så nyfikenheten blandades så klart med lite bitterhet när han såg nyheten häromdagen.

– Ska jag vara ärlig så kändes det inte så bra, säger Norbert.

Han kan dock bjuda på ett skratt.

Och i ärlighetens namn har han inte ens försökt sälja in sin idé till någon flygplanstillverkare, vare sig i Sverige eller någon annanstans i världen.

– Nej, jag fick reda på att mina idéer var för storslagna och att det inte var någon som kunde tillverka det. Det skulle kosta miljarder.

– Men jag är övertygad om att finns en flygplanstillverkare som börjar med det här, skulle alla ta efter, säger Norbert.

Piloterna räddas också

Hans modell liknar den ukrainska – fast tvärtom.

Och det finns en väsentlig skillnad.

– Med min idé räddas piloterna också, det gör de inte i hans, säger Norbert.

Enligt den ukrainska flygplansingenjörens modell skulle passagerarkabinen inklusive vingar kunna kopplas loss från den främre delen av planet.

Den främre delen, med piloterna i backen skulle krascha medan passagerarna skulle kunna överleva.

Norberts idé är likadan, fast tvärtom – där skjuts hela den främre delen, inklusive cockpit med piloter, loss från en bottenplatta med vingar och bakdel.

När kabinen skjutits ut utvecklar sig stora fallskärmar baktill för att stabilisera flygkroppen och bromsa farten.

Sedan är det dags för fallskärmarna ovanpå att göra sitt jobb.

– Det finns stora militärfallskärmar som kan släppa ned pansarvagnar, säger Norbert.

Helt vattentätt

– Det skulle bli en väldigt tuff färd, det skulle vara som en berg- och dalbana, men alla skulle bli räddade. Det är det som är grejen.

Och undertill sitter airbags, om landningen sker på land.

– Skulle den hamna i havet är den helt vattentät, säger Norbert.

Men vattentätt eller ej – han var uppenbarligen inte ensam om sin idé.

– Jag vet ju att förr eller senare kommer någon att tänka samma tanke, men jag trodde inte att det skulle dyka upp, säger Norbert.

Men han misströstar inte – trots besvikelsen.

– Jag har fler idéer, säger han.

SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet