Experten om skräckskeppet: ”Det är en säkerhetsrisk”

NYHETER

Besättningen på skräckfartyget får inte ens minimilön eftersom de inte är ”erfarna sjöman som kan sitt jobb”, enligt skeppets ägare.

Men trots det fraktar de enorma mängder explosivt material.

– Min första tanke är att det här ska de inte hålla på med, säger säkerhetsexpert Ove Eriksson.

Ove Eriksson, sjösäkerhetsexpert på Sjöfartsverket.
Ove Eriksson, sjösäkerhetsexpert på Sjöfartsverket.

Ombord på skräckskeppet som numera är fast i Varberg, efter att Transportstyrelsen gett nyttjandeförbud, jobbar tio besättningsmän.

Besättningen består av sex turkar, två georgier och en indier – och många av dem tjänar mindre än minimilön. Vilket fartygets ägare Brucin Tunc försvarar med att de inte är ”erfarna sjömän som kan sitt jobb”.

– Nuförtiden är det vanligt att många unga indier vill arbeta för oss, för de har inga jobb där hemma. Och nu har vi en agentur här i Turkiet som förser de här människorna med jobb. Så de flygs hit från Indien och går ombord på fartyget utan att veta någonting. De vet inte ens hur man håller i ett rep. Så vi får lära dem det de behöver veta för att jobba, säger han till tidningen Arbetet.

Är en säkerhetsrisk

Aftonbladet har pratat med Ove Eriksson, sjösäkerhetsexpert på Sjöfartsverket, som berättar att det här är högst oroväckande.

– Det är allvarligt. Har du inte en kompetent besättning som inte kan hantera farligt gods och vet vilka risker det innebär så är det en säkerhetsrisk, säger han.

Han kan inte säga vad som skulle kunna hända eftersom personalen inte har erfarenhet, men enligt honom är det konstigt att säga att sin personal ”inte ens vet hur man håller i ett rep”.

– Det är anmärkningsvärt och väldigt konstig retorik. Det här handlar om folk som är desperata efter jobb och inte heller ställer några krav utan finner sig i det mesta, så vill vi inte ha det.

”Inte seriöst”

Fartygets ägare har dessutom ingen koll på vad skeppet är lastat med.

Men det är enligt Ove Eriksson inte så konstigt, utan han påpekar att det viktiga är att besättningen och befälhavaren vet vad som finns i containrarna. Däremot är det viktigt att besättning som hanterar farligt gods vet vilken typ av gods de hanterar.

– Man kan inte säga att något kommer hända då allt kan gå hur bra som helst, men det är allvarligt att det här förekommer och det är inte seriöst på något sätt, säger Ove Eriksson.