Nyheter

Därför ska du ta sovmorgon på helgen

Studie: sömn minskar risk för diabetes

Nu kan du ligga och dra dig några timmar extra med gott samvete. I alla fall på helgerna. En ny studie visar nu att två nätter i veckan med extra sömn minskar riskerna för typ 2-diabetes.

Studien, som gjordes i sovlaboratoriet på University of Chicago, visade att vi sover allt mindre i veckorna och jobbar allt mer, vilket ökar risken för diabetes typ 2.

Risken för att utveckla diabetes är inte den enda faran med att sova för lite. Personerna som deltog i studien fick välbalanserad kost men de som i regel sover lite i veckorna har en tendens att äta en mindre balanserad kost, vilket ökar risken för högt blodtryck, hjärtsjukdomar och övervikt.

Minskar insulinkänslighet

I studien ingick 19 frivilliga, alla vid god hälsa.

I försöken fick de först sova åtta och en halv timme per natt i fyra raka nätter för att därefter bara sova fyra och en halv timme i fyra raka nätter. Sedan mättes personernas insulinkänslighet, det vill säga förmågan att reglera blodsockernivån.

Efter att ha sovit länge minskade känsligheten med 23 procent.

– I den här studien såg vi att det räcker med två nätter mer mer sömn för att ta igen sömn man förlorar i veckorna. Den förlängda sömnen motverkar de negativa effekterna vi får av att sova mindre, säger Josiane Broussard, doktor och forskningsprofessor vid University of Colorado.s