Dagens namn: Kristina, Kerstin
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nyheter

Lånade miljoner av svensk bank - försvann

Ägarna till kryssningsfartyget i tidigare skandal

Företaget lämnade skepp och besättning åt sitt öde och försvann med ett mångmiljonlån i en svensk bank.

Nu ska personerna bakom bolaget teckna en jätteaffär med Migrationsverket för asylboendet ombord på kryssningsfartyget Ocean Gala.

– De gick under jorden i USA. Det var inte seriöst, säger skeppsmäklaren Björn Inge Kyvik.

Migrationsverket har sedan i höstas febrilt letat efter nya asylboenden i Sverige. Nyligen stod det klart att myndigheten är i färd med att skriva kontrakt för att göra kryssningsfartyget Ocean Gala till boende.

Kryssningsfartyget ska kunna hysa 1 790 personer och levereras av företaget US Shipmanager LLC, som drivs av norrmännen Espen och Kjell Tandberg.

Tandbergs har sedan mitten av 1990-talet varit kända i fartygs- och kryssningsbranschen. De har bland annat satsat på flytande kasinon i USA och försökt etablera en fartygslinje mellan Mexiko och USA.

I början av 2000-talet skapade Tandbergs och deras bolag Empress Cruise Lines rubriker i Norge efter en uppmärksammad fartygsskandal. Det hela rörde skeppet Mayan Empress, som användes som säkerhet för banklån på flera miljoner. Enligt uppgift till Aftonbladet handlade det totalt om lån på 80 miljoner norska kronor som togs i svenska Nordbanken, numera Nordea.

Skuld på 80 miljoner till Nordbanken

Familjens plan var att segla skeppet till USA och etablera linjen till Mexiko, alternativt göra det till ett flytande kasino. Men planerna tog slut på ett varv i norska Haugesund och ägarna Tandberg gick under jorden i USA.

Skeppsmäklaren Björn Inge Kyvik fick av tingsrätten i norska Sunnhordland uppdraget att tvångssälja fartyget.

– Varvet hade utfört arbete på skeppet för stora summor, 10 till 12 miljoner, men fick aldrig betalt. Banken fick heller aldrig några pengar och till slut gav de upp sina krav, säger han.

– De lämnade fartyget i Norge. Två personer från Filippinerna var kvar ombord under flera år. Till slut, efter sju år, fick vi båten såld.

LÄS OCKSÅ PLUS Byn tog emot 100 flyktingar – så gick det ett år senare

Den ansedda sjöfartstidningen Tradewinds skrev i början av 2000-talet om den obetalda skulden på 80 miljoner norska kronor till Nordbanken. Samma belopp återfinns i ett granskande reportage om familjen Tandberg i tidningen Dagens Næringsliv.

Höll sig undan i USA

Aftonbladet har varit i kontakt med Nordea (dåvarande Nordbanken) som hänvisar till banksekretess. En tidigare bankanställd, med insyn i ärendet, bekräftar däremot anonymt att ett ansenligt belopp aldrig betalades tillbaka.

– Om du pratar i kronor var det ett mångmiljonbelopp, men jag kan inte exakt komma ihåg hur mycket. Det var i alla fall under 10 miljoner dollar, säger den tidigare bankanställde

Av tingsrättshandlingar som Aftonbladet tagit del av framgår att det skickades flera kravbrev till USA för att få Tandbergs bolag att betala tillbaka pengarna.

Men familjen höll sig undan det norska rättsväsendet och breven kom tillbaka till Norge i retur.

– Det enda man hade att gå på var ett företag som hette Emerald Empress holding. Men man hittade ingen firma på adressen i USA som fanns uppgiven, man visste inte vilka personerna i bolagsledningen var eller var de befann sig, säger Frank Schmidt, domare i Sunnhordlands tingsrätt.

Skulder till en rad företag

Under turbulensen runt skandalaffären reste reportrar från Dagens Næringsliv till USA för att hitta familjen Tandberg, det vill säga Normann, Espen, Kjell och Jorn. Enligt tidningen hade familjen vid tidpunkten skulder på många miljoner dollar till en rad olika företag samt den amerikanska skattemyndigheten efter sig.

LÄS OCKSÅ PLUS 100 flyktingar kom till byn – så gick det sen

En svensk skeppsmäklare, Sven-Olof Brax, sa till tidningen att familjens företag var skyldig honom flera miljoner kronor som aldrig betalades tillbaka. Enligt honom var de opålitliga och undvek konsekvent att betala räkningar.

Sven-Olof Brax säger till Aftonbladet i dag att han aldrig fick tillbaka några pengar. Han säger vidare att alla bröderna, i synnerhet Espen, var högst involverade i familjens bolag.

– Han var den som drev det operativt.

”Jag var bara konsult”

Espen är tillsammans med sin bror Kjell de som nu ska skriva kontrakt med Migrationsverket för leverans av kryssningsfartyget Ocean Gala. När Aftonbladet konfronterar dem med uppgifter om deras tidigare affärer säger båda att deras pappa, som nu är avliden, styrde bolaget.

– Jag var bara konsult för företaget under några år på 90-talet, det var min pappa som drev det, säger Espen Tandberg.

Ingen av dem säger sig känna till lånet till Nordbanken eller att det skickades kravbrev till adressen i USA. Men i artiklar i Tradewinds, Bergens Tidende och Dagens Næringsliv står det att både Espen och Kjell Tandberg driver familjens bolag tillsammans med sin pappa, båda titulerade sig "vice president".

Kjell Tandberg har fortfarande kvar titeln på sitt cv på Linked-in.

– Titlar i USA är inte samma som i Europa. Jag arbetade med marknadsföring, därför syntes mitt namn mycket, säger Espen Tandberg.

Hotar med stämning

Stämmer inte uppgifterna i Dagens Näringsliv?

– Jag vill säga att det var en felaktig beskrivning av vad det var och inte var. Min far hade ett stort bolag, allt tyder på att det var min far och han var en fantastisk man.

Du pekas ut som en person som är mycket delaktig i företaget, stämmer inte det?

– Står det att jag är delägare så har de fel, jag jobbade med marknadsföring.

Kjell Tandberg säger:

– Jag har inget med det där att göra. Om du involverar mitt namn i detta kommer jag stämma dig och din tidning.

Migrationsverket känner inte till uppgifterna

Det är ännu oklart var kryssningsfartyget Ocean Gala kommer lägga till i Sverige. Företaget har haft kontakt med ett antal kommuner, bland annat Härnösand. Willis Åberg, avdelningschef för bland annat boendefrågor på Migrationsverket, är ansvarig för kontraktet med Ocean Gala. Han säger att han inte känner till informationen om familjen Tandbergs tidigare fartygsaffärer.

– Vi gör generellt olika typer av kontroller och vi har inte fått någon information att det skulle finnas problem med dem som leverantör.

Påverkar de nya uppgifterna din bedömning av leverantören?

– Jag kan inte uttala mig om det, i så fall så får vi se om vi kan kontrollera det. Om det är så gammalt så får vi förmodligen inte använda det i vår bedömning i alla fall.

Migrationsverket Nordea
SENASTE NYTT

Nyheter

Visa fler
Om Aftonbladet