Dagens namn: Ragnar, Ragna
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nyheter

Lyxskohornet var en asiatisk kopia

Fredrik Njurmark, 32, var på Mio för att köpa möbler inför flytten.

Samtidigt såg han ett lyxigt skohorn från svenska märket Edblad. Men när han och sambon kom hem innehöll paketet en asiatisk kopia.

– Jag blev väldigt arg, det känns som man blir lurad, säger Fredrik Njurmark.

På påskafton var Fredrik Njurmark, 32, och hans sambo på Mio i Barkarby norr om Stockholm för att titta på möbler inför flytten.

När de gick runt i affären hittade de något mer än en soffa som skulle passa i den nya lägenheten – ett skohorn av det svenska designmärket Edblad.

– Vi visste inte ens att de sålde Edblad, säger Fredrik Njurmark.

Företaget profilerar sig på designvaror av något dyrare sort, det aktuella skohornet kostar 289 kronor med en tillhörande krok för 99 kronor.

”Känns som man blir lurad”

Efter shoppingturet åkte paret för att äta påskmiddag med släkt och vänner. När de sedan kom hem på kvällen öppnade sambon paketet. Kvittot hade hela tiden gjort gällande att det var just ett skohorn av Edblad de köpt. Även på paketet stod företagets namn tryckt.

Men när hon tog upp det hade skohornets silvriga handtag inristat ”Dewahsing”, ett japanskt företag som säljer liknande skohorn.

På sajten Amazon kan man beställa ett exemplar Dewashing för 1 645 yen, motsvarande 120 svenska kronor.

– Jag blev väldigt arg, det känns som man blir lurad, säger Fredrik Njurmark.

I stället för den svenska produkten fick han en japansk kopia.

– Man är ändå inne på ett stort svenskt företag, och så får jag en kopia av en produkt. Jag köper den för att jag vet att det är en svensk produkt, jag värnar svensk design och svenska varumärken, säger han.

”Måste vara någon som saboterat”

I affären fanns på påskafton ett tiotal andra skohorn av samma märke. När Fredrik Njurmark besökte butiken igen på söndagen blev personalen förvånad och beklagade det inträffade. De har gått igenom de andra exemplaren och de är original.

Helen Söderling, butikschef i Barkarby, har inte varit med om något liknande förut.

– Vi sitter ju inte och plockar om i våra butiker, det måste vara någon som saboterat. Var det har hänt vet jag inte. Vi litar ju på våra leverantörer i så stor utsträckning vi bara kan, säger hon.

Edblad svarar i ett mejl att felet beror på deras leverantör som tillverkat kopior åt ett annat företag. Skohornen har sedan av misstag hamnat i deras kartonger.

Nu har Edblad bytt leverantör och utreder hur de ska gå vidare rent juridiskt.

Konsumentupplysning
SENASTE NYTT

Nyheter

Visa fler
Om Aftonbladet