Lämnade in samma uppgift – fick tre olika betyg

1 av 4
NYHETER

Tre 15-åringar på Häggviksskolan norr om Stockholm lämnade in exakt samma skrivuppgift – men fick helt olika betyg på den.

Mimmi Lifvendahl fick B, Felicia Pålsson Magnusson fick C och Emilios Kousis fick D.

– Två av oss har dessutom samma lärare, hon satte olika betyg på samma uppgift, säger Emilios Kousis.

Mimmi, Felicia och Emilios går i nian på Häggviksskolan i Sollentuna, norr om Stockholm. De tre kompisarna hade pratat om hur olika de upplever att lärare bedömer deras uppgifter. De bestämde sig därför för att göra ett test.

Tre olika betyg

Emilios och Felicia går i samma klass och Mimmi i parallellklassen. Alla tre lämnade in exakt samma skrivuppgift i svenska. Emilios och Felicia lämnade in sina uppgifter med en dryg veckas mellanrum men ändå inom tiden som var utsatt.

– Enda skillnaden mellan de tre inlämnade uppgifterna var att vi hade olika bilder på framsidan och olika typsnitt, berättar Emilios.

När eleverna fick tillbaka uppgifterna fick de en chock.

Alla hade fått olika betyg.

I omdömet fick Felicia veta att hon använt ett ”väl avvägt och balanserat språk”. Hennes betyg blev C.

Emilios, som har samma lärare, fick beskedet att det var ”nästan C-nivå”. Men hans betyg blev bara D.

Mimmi, som har en annan lärare, fick betyget B. I hennes kommentarer står det att språket är ”varierat, träffsäkert och lyfter texten”.

Inga rimliga svar

Eleverna är mycket besvikna.

– Det har alltid känts att det varierat men att det skulle vara så här stor skillnad, det trodde jag aldrig, säger Emilios.

De tre vännerna har själva inget rimligt svar på varför betygen varierade så pass mycket.

– Kanske har det att göra med att jag är kille och har utländsk bakgrund, frågar sig Emilios.

Felicia och Mimmi träffade skolans rektor Tapio Liimatainen i dag och berättade om händelsen.

– Hans första fråga var varför vi gjorde det men sedan sa han att vi skulle bli kallade till ett möte med honom och våra lärare, säger Mimmi till Aftonbladet.

Rektorn: ”Bedömning är svårt”

Rektor Tapio Liimatainen känner till händelsen efter att ha träffat eleverna.

– Jag håller på och utreder det som bäst just nu, jag har inga svar att ge dig här och nu, säger han till Aftonbladet.

Eleverna är mycket besvikna, vad har du att säga till dem?

– Jag förstår absolut deras funderingar och besvikelser. Bedömning är svårt, men att lärare bedömer så olika, det är inte okej någonstans.

Det känns mycket rättsosäkert, tycker du inte det?

– Jag håller helt med om det.

Tapio Liimatainen säger återigen att han kommer att utreda händelsen noga.

– Jag kommer att kalla dem till ett uppföljande möte, jag ska dessutom ta ett samtal med lärarna tillsammans med eleverna, säger han.

FAKTA

Dagens betygsystem

Från hösten i årskurs 6 till hösten i årskurs 9 får elever terminsbetyg i alla ämnen. På våren i årskurs 9 sätts ett slutbetyg. Det är med detta som eleven söker till gymnasiet.

På gymnasiet sätts betyg för varje avslutad kurs.

Betygsskalan är sexgradig, och sträcker sig från A till F, där F är underkänt.

Så här skriver Skolverket om betygssättning:

”För att betygssättningen ska bli likvärdig och rättssäker måste bedömningarna vila på en så säker grund som möjligt. Betygen kan aldrig vara mer tillförlitliga än de bedömningar som ligger till grund för dem.”