Hundratals svenska resenärer strandade på semesterorter

1 av 5
Upprörda resenärer i Chania i Grekland.
NYHETER

Det är inte bara resenärer i Sverige som påverkats av fredagens pilotstrejk. Även hundratals svenskar sitter just nu strandade på olika destinationer utomlands.

– Alla är upprörda och vi får ingen information om vad som händer, säger Victor Nyström som är fast på Kreta.

Avslutet på den härlig semesterveckan blev inte riktigt som Victor Nyström och flickvännen Matilda hade tänkt sig. Efter att 400 SAS-piloter gått ut i strejk under fredagen står just nu ett flertal flyg stilla på flera destinationer runt om i världen.

Från början skulle flyget hem till Göteborg avgå vid 22.30-tiden på fredagskvällen men när Victor och Matilda kom till flygplatsen Chania på Kreta var det stopp.

Sa att strejken bara var rykten

– Piloterna kom ut och berättade att de inte kommer att flyga hem oss. Det är den enda informationen vi har fått hitills. Alla är upprörda och försöker få tag i någon som kan svara på vad man ska göra, säger Victor som åker med charterbolaget Apollo.

Victor, som följt rapporteringen i svenska medier, berättar att han redan på hotellet försökte få information om flyget skulle gå eller ej.

– Men då sa det bara att det var lugnt, att strejken bara var rykten och att vårt flyg skulle gå som bestämt.

Visste mer än arrangörerna

Men väl på flygplatsen mötte Victor och flickvännen de resenärerna som skulle åkt med ett tidigare flyg men som nu blivit strandade.

– Alla var upprörda och ingen visste vart man skulle ta vägen. I stället började folk vallfärda ut bakvägen via säkerhetskontrollen.

Enligt Victor har informationen både från flygplatsen, reseledarna och Apollos kundtjänst varit obefintlig.

– Det känns som att vi vet mer än de som är ansvariga, berättar han och uppskattar att runt 500 personer är fast på flygplatsen just nu.

Måste hem till katterna

Även resenären Björn Andersson, som ska åka hem från Antalya i Turkiet imorgon är upprörd över den bristande informationen.

– Vi har bara fått ett sms om att det blir förseningar och vet därför inte om vi kommer hem i morgon eller om vi blir kvar här nere. Jag tycker det är jäkligt dåligt. Jag har katter som väntar på mig därhemma, berättar Björn som reser med Air tours.

Resenären Lars Krantz är även han fast i Chania i Grekland. Beskedet om att flyget till Göteborg var inställt fick han 20 minuter före avgång.

– Apollos personal på plats meddelade nyligen att det kommer bussar som ska ta oss till något hotell. Men när hemresan blir av kan de inte svara på. Jag bodde på hostel en bit bort från flygplatsen men avråds från att åka tillbaka då jag behöver kunna ta mig till flygplatsen snabbt om de hittar en ny flight.

”Vi gör allt vi kan”

Enligt Ann-Sofie Olsson, pressansvarig på Apollo, vet man just nu inte mycket mer än resenärerna själva men menar att man arbetar intensivt med att försöka få fram information.

– Vi försöker få svar från SAS om vad som kommer att hända. Parallellt med det jobbar vi på att hitta andra lösningar och alternativa vägar. Så fort vi vet mer återkommer vi men i dagsläget vet vi inte vilka flighter som kommer att drabbas.

Hon kan därför i dagsläget inte svara på hur många av Apollos kunder eller destinationer som påverkats men försäkrar att alla resenärer kommer få sms med information under kvällen.

– Just nu lägger vi allt vårt fokus på att försöka hitta lösningar på de flighter som vi tror är berörda och vi kommer att hålla kontakt med kunderna under kvällen.

Vad vill du säga till alla som nu sitter strandade?

– Jag förstår att folk är upprörda och frustrerade. Det är en semesterresa som man antingen ska eller ha varit på och det är såklart olyckligt att strejken påverkar våra kunder negativt.

Karin Nyman, pressansvarig på SAS, meddelade vid 23.30-tiden på fredagskvällen att man tillsammans med charterbolagen jobbar hårt för att få hem alla sina resenärer.

– Vi gör just nu allt som står i vår makt för att våra resenärer ska komma hem så snart som möjligt. Situationen är väldigt olyckligt och vi tittar därför på flera olika sätt för att kunna få hem de 17 plan som just nu befinner sig ute på olika platser.

Ansökte om dispens

Nyman förklarar att man redan innan strejken ansökte om dispens för att kunna ta hem personer som befann sig på svårtillgängliga platser. Men det ska facket ha sagt nej till.

– Hade de accepterat det hade vi inte haft det här problemet men vår ambition just nu är att få hem alla passagerarna.

Enligt Karin Nyman är det resenärer som reser med Apollo, Air tours och STS Alpresor som drabbats av strejken. Hur många destinationer eller resenärer som påverkats vet hon inte i dagsläget. På frågan hur det blir med ersättning för de som är strandade hänvisar hon till respektive charterbolag.

– Ersättningen för kunder som köpt en charterresa är tydligt reglerad i paketreselagen. Vi har avtal med charterbolagen om flygningarna men det är bolagen som hanterar ersättningen.

Aftonbladet har sökt Air tours och STS för en kommentar.

FAKTA

Paketreselagen

Lagen skyddar dig när du åker på en paketresa och ger skydd mot ändringar som arrangören gör före eller under resan.

Lagen är tvingande om du reser som privatperson och innebär att researrangören inte får ge dig sämre villkor än de som står i lagen.

Krav för paketresa består av transport och boende eller något av detta i kombination med en turisttjänst, som exempelvis ett teaterbesök, en fotbollsmatch eller en hyrbil.

Resan ska vara i minst 24 timmar eller innehålla en övernattning samt säljas till ett gemensamt pris.

Lagen gäller inte när du köper endast transport, till exempel en flygresa eller endast boende. Det gäller heller inte när du köper en resa av en arrangör som bara säljer resor vid något enstaka tillfälle.

Om villkoren för resan ändras före avresa har du som resenär rätt att häva avtalet om arrangören förklarar att den inte kommer att uppfylla vad denne har åtagit sig. Innebär ändringen i avtalet ett fel som medför en kostnad för dig har du rätt till skadestånd.

Om det efter avresa är någon del av paketresan som inte kan genomföras, ska arrangören ordna ett lämpligt ersättningsarrangemang utan extra kostnad. Om du inte får något ersättningsarrangemang kan du begära ett prisavdrag.

Om det uppstår fel efter avresan som ligger inom arrangörens kontroll och som leder till en kostnad för dig har du rätt till skadestånd.

Källa: Konsumentverket