Förhandlingarna strandade – strejken fortsätter

1 av 16
NYHETER

Nattens förhandlingar mellan parterna i pilotstrejken har strandat.

Det innebär att strejken fortsätter under måndagen.

230 flighter ställs in och 27 000 resenärer berörs.

Vid 01.30-tiden natten mot måndag skickade Transportföretagen, som representerar arbetsgivarsidan, ut ett pressmeddelande om att kvällens och nattens förhandlingar har strandat.

Enligt Mattias Dahl, vd på Svenska flygbranschen, accepterade SAS medlarnas förslag. Svensk pilotförening sa dock nej.

Nu riktar han hård kritik mot facket.

– Vi har accepterat de bud som vi fått från de statliga medlarna. Pilotfacket säger nej, kräver mer och kastar ständigt in nya krav. Jag har aldrig varit med om något liknande, säger Dahl i pressmeddelandet.

De strandade förhandlingarna innebär att 230 flighter ställs in under måndagen. Cirka 27 000 resenärer berörs.

Kostar tiotals miljoner varje dag

SAS har avrått sina resenärer från att åka till flygplatsen om de har en inställd flight. Besked till kunderna sker via sms eller på bolagets hemsida.

– Har man fått sin flight inställd bör man boka om den eller alternativt begära pengarna tillbaka, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS Sverige, under söndagen.

Enligt Jacob Pedersen, analytiker på danska Sydbank, kan strejken kosta SAS tiotals miljoner varje dag.

– Det handlar om åtminstone nivåer på tvåsiffriga miljonbelopp, säger han till TT.

SAS själva vill inte kommentera hur mycket strejken kostar SAS.

– Självklart är det en stor kostnad. Men vårt fokus just nu är att hjälpa de personer vars flighter ställs in, vad det kostar får vi räkna på efteråt, säger Fredrik Henriksson.

FAKTA

Drabbad av flygstrejken? Det har du rätt till

Den som drabbas av en inställd flygning på grund av strejk har samma rättigheter som när flyget blir inställt av någon annan anledning. Vad man har rätt till regleras i en EU-förordning. Det är bland annat:

Ombokning eller återbetalning av biljetten. Väljer du ombokning ska flygbolaget se till att du kommer fram så snart det går, eller på en tid som passar dig.

Mat och dryck medan man väntar.

Hotell, om förseningen blir stor.

Schablonersättning på 250–600 euro, på vissa villkor.

Om flyget blir inställt kan du också ha rätt till ersättning via din hem- eller reseförsäkring. I vissa fall kan man också få ersättning via reseförsäkringen som oftast ingår om man betalat resan med betalkort. Kontakta ditt försäkringsbolag för mer information.
 

Konsumentverket har en bra sida där man svarar på vanliga frågor om flygstrejken – du hittar den här.

LÄS OCKSÅ: Så ökar du chansen till ersättning vid flygstopp