Alexander, 34, är SD:s hemliga desinformatör

NYHETER

”Egor Putilov” har arbetat som journalist för flera av Sveriges största nyhetsredaktioner.

”Tobias Lagerfeldt” skickade in en fejkad debattartikel till Aftonbladet.

Men Aftonbladet kan i dag avslöja att mannen bakom pseudonymerna är Alexander Fridback, 34, som är anställd på SD:s riksdagskansli.

Bloggen "putilov.org" är flitigt citerad och spridd av ledande företrädare inom Sverigedemokraterna.

Riksdagsledamöterna Kent Ekeroth och Markus Wiechel samt SD:s presschef Henrik Vinge har alla delat inlägg i sociala medier.

Bloggen drivs av Egor Putilov, som presenteras som frilansjournalist och före detta handläggare på Migrationsverket.

Egor Putilov har även arbetat som journalist åt flera av Sveriges större nyhetsredaktioner som Aftonbladet, Expressen och Sveriges Radio.

Bloggen omnämns också av sajter som Avpixlat, Fria tider och Nyheter i dag. Kent Ekeroth har så sent som i tisdags länkat till ett inlägg om ensamkommande flyktingbarn.

Jobbar i riksdagen

Men Egor Putilov är en pseudonym. 

Bakom bloggen står i själva verket en Alexander Fridback som jobbar på Sverigedemokraternas riksdagskansli i Stockholm.   

Han har tidigare bytt namn och har skyddade personuppgifter.

Anledningen till att han använder aliaset Putilov uppger han för Aftonbladet vara att han lever under hot, och att han behövt det för att kunna arbeta som journalist utomlands.

– Egor Putilov är min journalistiska pseudonym, som varit viktig att ha när jag arbetat i krigszoner som Egypten och Syrien, där jag blivit gripen. Då är det lätt att hamna i kläm om de googlar och ser vad man tidigare skrivit, under eget namn.

Men du har inte uppgett att det är en pseudonym när du skickat in debattartiklar?

– Nej, varför ska jag göra det? Som journalist är jag ju Egor Putilov.

Egor Putilov är dock inte den enda påhittade identiteten Fridback har. Han använder sig av flera alias, kopplade till olika mejladresser och telefonnummer, i olika sammanhang.

Varför han använt sig av flera ytterligare alias vill han dock inte svara på.

– Dessa frågor rör hotbilden mot mig och det skydd som jag fick av polisen bland annat i form av skyddad identitet. Jag kan inte svara mer av hänsyn till min egen säkerhet som er publicering kommer att äventyra.

Expert åt SD

Alexander Fridback uppger att han började jobba för partiet i början av 2016, och enligt honom var det SD som hörde av sig i samband med en av hans debattartiklar.

Hans närmaste chef är SD:s migrationspolitiska talesperson Markus Wiechel.

– Jag bistår med experthjälp i olika juridiska frågor, säger han om sitt arbete.

Han skickar även ut debattartiklar från ledande partiföreträdare till svenska redaktioner, från sin riksdagsmejl.

Under namnet Egor Putilov har han fått flera debattartiklar publicerade, i Dagens Samhälle, Dagens Media och Svenska dagbladet. De är alla kopplade till frågor om invandring.

Aftonbladet kan nu avslöja att Alexander Fridback under sin tid som anställd på SD:s partikansli även har skickat in ett förfalskat debattinlägg, från en av mejladresserna han tidigare använt sig av.

Hatstämning

I Aftonbladet publicerades den 22 augusti under rubriken "Ge asylsökande och papperslösa rösträtt" en debattartikel som fick stor spridning.

Artikeln var undertecknad "Tobias Lagerfeldt, juridikstudent vid Stockholms universitet och volontär på organisationen Refugees Welcome".

Den utgav sig för att vara ett svar på Kent Ekeroths förslag om att begränsa asylsökandes rätt att demonstrera.

Resultatet av artikeln blev en hätsk stämning i sociala medier.

En av dem som twittrade om texten var 34-åringens alias Egor Putilov.

"Vi behöver en utrensning a la Stalin snart", skrev en av dem som reagerade under inlägget.

En annan som spred artikeln var SD-ledamoten Linus Bylund.

Fridback skickade artikeln

Tobias Lagerfeldt visade sig dock inte existera.

Aftonbladets debattchef Kristofer Forssblad Olsson valde att avpublicera debattartikeln när det stod klart att debattören var en bluff.

– Vi mejlade honom innan vi publicerade och frågade varför han inte fanns i offentliga register. Vi fick förklaringen att han hade skyddade personuppgifter och litade på det.

Artikeln är i själva verket skickad från samma mejladress som Fridback använt i andra sammanhang, och han kan även kopplas till den via ett telefonnummer.

Fridback nekar dock till att vara upphovsmannen.

– Jag har möjligtvis läst artikeln. Men jag har ingen aning om vem som har skrivit den. Det stämmer helt enkelt inte. Antingen måste det vara en provokation eller så har ni missförstått allting.

Jobbat åt Migrationsverket

Fridback, som invandrat från Ryssland till Sverige 2007, drev tidigare en resebyrå tillsammans med en annan man, som även han har skyddade personuppgifter.

Han uppger att han jobbat som handläggare åt Migrationsverket mellan 2012-2015. Dokument visar också att han jobbat som handläggare åt verket i Flen.

Trots att Fridback sitter på riksdagskansliet, med riksdagsmejl och direkt telefonnummer från växeln, kan riksdagens personalenhet inte säga något om honom, eftersom han är anställd hos SD.

De kan inte heller svara på om någon bakgrundskontroll eller säkerhetsprövning gjorts gällande 34-åringen.

Niklas Åström, säkerhetschef vid riksdagen:

– Partierna själva har ett stort eget ansvar för säkerhetsprövning av den personal man anställer. Vi som myndighet kan stödja med registerkontroll, men det kräver att partierna själva gör bedömningen att en kontroll behövs.

"Hans fritid"

Fridbacks chef Markus Wiechel (SD), vill inte kommentera att Fridback och Egor Putilov är samma person.

Han känner inte till om SD gjort någon säkerhetskontroll på 34-åringen.

– Han är en tjänsteman åt mig och mina kollegor på socialförsäkringsutskottet, och vi har ingenting med anställningsproceduren att göra.

Wiechel uppger att han inte känner till något om den fejkade debattartikeln.

– Vad han gör på sin fritid får han svara för.