Allergiska Kristin kastades av planet: ”Jämfördes med bomb”

1 av 3
NYHETER

Kristin Borgström, 23, skulle flyga hem från Seychellerna och påminde flygpersonalen om att hon är allergisk mot nötter.

Då vägrade piloten lyfta. Personal tillkallades – och hon kastades av planet.

– Jag jämfördes med en bomb, säger hon.

När Kristin Borgström bokade sin resa meddelade hon, som hon brukar, att hon är allergisk mot jordnötter.

Men i fredags, när hon och flickvännen Jessica skulle lämna Seychellerna, ropade besättningen inte ut det i högtalarna som man brukar.

– Jag bad dem ropa ut det så att ingen passagerare som har med sig jordnötter öppnar i närheten av mig. Flygvärdinnan sa att det skulle de ha behövt veta tidigare.

Kristin säger att hon inte fick något gehör hos personalen. De sprang fram och tillbaka mellan cockpit och hennes plats och ställde massvis av frågor.

När de frågade hur hon mådde försökte hon förklara att hon inte är sjuk nu, utan bara är allergisk. De frågade hur allergisk och hon försökte förklara att hon har med sig medicin och klarar sig, men att det vore bra om de ropade ut det.

Men hon fick inget gehör då heller. Planet vände tillbaka till terminalen.

Fick köpa nya biljetter

I högtalarna förklarade piloten att de hade en person som var allvarligt sjuk ombord.

– Flygvärdinnan och tre-fyra personer från flygplatsen kom fram till oss och sa att vi måste gå av. Att kaptenen inte tänker flyga om vi är ombord och att vi måste lämna omedelbart, säger Kristin.

– Det var ganska otrevligt av dem, och pinsamt. Folk följde allt genom fönstren och man kände sig som en brottsling.

Tillbaka vid gaten gick Kristins flickvän Jessica till Etihads disk och bad om en förklaring.

– Hon som stod där liknade mig vid en bomb. Att det var jämförbart med att jag skulle ha en bomb, säger Kristin.

Kristin och Jessica fick hitta ett nytt flyg och betala biljetterna själva. En merkostnad på 12 000 kronor.

Garanterar inte nötfritt

Etihad Airways skriver på sin hemsida att de inte kan garantera en jordnötsfri miljö ombord och att de inte tar ansvar för konsekvenserna om man är allergisk. Då kanske det är bäst att man tar med egen mat, skriver de.

Aftonbladet har sökt Etihad Airways för en kommentar.

Kristin säger att hon alltid säger till i förväg när hon ska flyga. Och att hon alltid har med sig inhalator och adrenalinspruta, för säkerhets skull.

Inte för att hon reagerar särskilt explosivt.

– Nej, men det är klart att om någon öppnar en jordnötspåse bredvid mig så kan jag få svårt att andas. jag försöker undvika det.

”Luktar maktmissbruk”

Enligt flygexperten Jan Ohlsson ska flygbolagen ha tydliga rutiner för hur man hanterar allergiker. Men det har blivit en mycket hårdare attityd mot passagerarna, säger han.

– De tar sig mer rättigheter visavi passagerare som har speciella krav eller avvikande behov. Men det är ju ändå en service som man betalar för och de kan inte gå hur långt som helst. En nötallergi ska inte vara ett problem.

Flygbolagen är väldigt rädda för dyra nödlandningar och stämningar, säger Ohlsson. Då tar de ofta det säkra före det osäkra.

– Det här luktar som maktmissbruk och rysligt dåligt omdöme.