Staden varnade för falsk telefonförsäljare – insåg sitt misstag

Foto: Helsingborgs stad
NYHETER

Helsingborgs stad gick ut med en varning till allmänheten om en falsk försäljare.

Men snart insåg de sitt misstag. Mannen var inte alls en bedragare – utan anlitad av staden själv, skriver Helsingborgs Dagblad.

Under måndagen gick Helsingborgs stad ut ett meddelande på sin Facebooksida och på Twitter. Där stod att läsa:

”Varning för falsk el-försäljare i #Helsingborg! Det handlar om någon som uppger sig sälja ”Sveriges billigaste el” för stadens räkning. Ingen från oss eller de kommunala bolagen står bakom detta. Det förefaller vara försök till bedrägeri. Var uppmärksamma!”

Försäljaren ska ha ringt upp ett antal invånare samt haft en ”mycket aggressiv säljarstil”.

Det var bara det att mannen inte alls var en bedragare – tvärtom. Han var en säljare på ett callcenter som stadens bolag Öresundskraft anlitat för att just sälja el.

”Jag tar på mig detta”

Anledningen till förvirringen härrör bland annat ur att säljarnumret inte gick att hitta på de olika sökmotorerna. Detta gjorde även att Martin Arkel, kommunikationsansvarig på stadens kontaktcenter, anade oråd.

– Det här fick oss att misstänka att det kunde röra sig om en bedragare. Det fick oss att agera snabbt. För snabbt, kan jag säga. Jag tar på mig detta, säger han till Helsingborgs Dagblad.

Han menar att han behövde agera direkt och att han var rädd att det skulle ta för lång tid att ringa runt till alla stadens förvaltningar och bolag. Därför gick han ut med varningen, trots att Öresundskraft mycket väl kunde ha bekräftat att det rörde sig om säljare anlitad av staden.

”Jättenoga med hur vi säljer”

Alexander Scheele är privatmarknadschef på Öresundskraft, tycker att hela händelsen är beklaglig.

– Det spär på känslan att telefonförsäljning är bedrägeri, något vi försöker motverka. Vi är jättenoga med hur vi säljer, säger han.

Han menar dock att de borde ha registrerat numret men att det inte hade hunnits med än. Oavsett missförstånd vidhåller dock privatpersonerna att försäljaren lät aggressiv. Det håller inte Alexander med om, efter att ha lyssnat igenom två av samtalen.

– Att folk uppfattat det så är inget jag är stolt över. Sedan kan jag tycka vad jag vill, det är inte jag som blivit uppringd.