Anställd: ”Mycket paket försvinner”

NYHETER

Hälften av innehållet i 22-årige Fredrics paket kom aldrig fram. Samtidigt vittnar anställda om att paket slängs efter att maskinerna förstört dem.

Men Postnord slår ifrån sig kritiken.

– Väldigt många försändelser kommer fram, även sådant som ramlar ur eller är dåligt igentejpade, säger Maria Ibsén på Postnord.

För en tid sedan beställde 22-årige Fredric ett katträd och en kudde från Tyskland hem till Helsingborg. Men när paketet kommit till Sverige försvann det – helt utan spår.

– Kudden kom med en taxi efter bara två dagar, men katträdet kom inte. Efter 20 dagar ringer vi posten och frågar varpå de säger att de tappat paketet, säger han.

Då fick beställningen göras om, men Postnord kunde aldrig svara på vad som blivit fel.

– Det är extremt konstigt och dåligt att de inte har koll. Det skulle ta en vecka att få paketet, men istället tog det 3-4 veckor.

Men det är inte bara Fredric som drabbats. Hundratals läsare har hört av sig till Aftonbladet om brev som inte kommit fram, om trasiga paket eller att man sett övergiven post.

Anställd: ”Då kastar man paket”

Aftonbladets läsare Goergi vittnar om hur han för några veckor sedan upptäckte ett 40-tal brev och paket i soptunnan utanför hans hus.

– De skulle ha delats ut i mitt hus så jag ringde Postnord och påpekade detta. De frågade om jag kunde dela ut dem själv, men jag sa att det inte var mitt jobb, säger han.

En anställd på Postnord, som vill vara anonym, säger att dennes ansvar upphör så fort den gula lådan är tömd och innehållet lämnats till terminalen.

– Då tar maskinerna över och sorterar breven och paketen. Allt har blivit mycket sämre med maskinerna då de kan tugga i sig både brev och paket, säger den anställda.

– Vissa paket kan bli så kraschade att man inte ser vem som är mottagaren eller avsändaren. Då finns det inget att göra utan det är bara att kasta dem.

Även en anställd som kör post vittnar om att hanteringen av försändelser inte alltid fungerar.

– Att de säger att det är lite paket som försvinner är inte sant. Det är väldigt mycket folk som inte får sina paket då dem antingen sorteras fel på terminalerna eller att folk tar paketen. Oftast är det dyra saker som försvinner.

Postnord: 80 procent kommer fram

Men att paket skulle stjälas eller kastas är inget som hör till vanligheten enligt Maria Ibsén, pressansvarig på Postnord. Hon säger att när man inte kan hitta mottagaren så skickas försändelsen till en särskild avdelning där den registeras.

– När personer sedan ringer till kundtjänst så kan de leta i det här registret saker som kommit in. Oftast förvaras sakerna i tre månader innan man avyttrar det.

Av dem som efterfrågar sina paket är det 80 procent som kommer fram enligt Maria Ibsén.

Öppnar ni paketen om ni inte vet vem avsändaren är?

– Om en adresslapp ramlat av eller någon missat att skriva adressen kan vi öppna paketen för att få fram ledtrådar vem det tillhör, säger hon.

Hon förnekar uppgifterna om att maskinerna skulle förstöra paketen eller att anställda skulle vara ovarsamma.

Men vad säger ni då till dem som trots allt inte får sina paket och brev?

– Vi jobbar för att alla ska få sina saker i rätt tid och till rätt person, men vi är mitt uppe i en stor omställning där vi har försökt göra flera stora förändringar samtidigt. Så här i efterhand har vi konstaterat att det inte riktigt fungerat, därför backar vi nu på en del punkter och försöker komma tillbaka där vi var tidigare.