Rekordmånga klagomål på Postnord

Foto: JIMMY WIXTRÖM
NYHETER

Aldrig någonsin har så här många klagat på Postnord.

Antalet klagomål som kommit till Post- och telestyrelsen (PTS) har tredubblats jämfört med förra året.

– Det är en förvånansvärt stor ökning och det är bekymmersamt, säger Sten Selander, chef på PTS.

Aftonbladets läsare har vittnat om försenade, trasiga och försvunna brev. Hur de fått köra mil för att hämta sin post – då Postnord vägrat dela ut den. Och hur Postnord drar in posten i områden de anser har för trånga brevinkast.

Aldrig någonsin har så många klagomål om Postnord kommit in till post- och telestyrelsen som under 2016, meddelar PTS.

– Det har förekommit brister på vissa ställen men det har inte varit så stora att det gett genomslag i den nationella statistiken, säger Sten Selander, chef på postavdelningen på PTS.

Orsaken: stora förändringar

I våras kom under 90 procent av alla A-brev som skickades fram i tid, en siffra som brukar ligga på mellan 94 och 95 procent. Dessutom har det hittills i år kommit in 1 450 klagomål till myndigheten, vilket går att jämföra med 570 klagomål under samma period förra året.

Majoriteten av alla klagomål handlar om brev som inte kommit fram, brev som delats ut till fel personer och brev som blivit försenade.

Enligt PTS beror kvalitetsförsämringarna på att brevvolymerna minskat.

– Antalet brev minskar med 5-6 procent per år och då måste man vidta rationella åtgärder i syfte att få ned kostnaderna. Man har genomfört många och stora förändringar samtidigt och då orkade inte organisationen med detta – och det blev försämrad kvalitet.

Även Postnords egen statistik visar att antalet klagomål ökat under de senaste månaderna.

I april framförde 5 131 kunder klagomål på Postnord angående felutdelad, försenad eller saknad post. Värst var det i juli då 8 117 kunder klagade på företaget, medan det i augusti kom in 7 499 klagomål.

– Vi är oroliga när vi har kvalitetsstörningar, men just nu ligger vi på en schysst nivå när det gäller kvalitetsläget, säger Erika Ahlqvist, chef för distribution för Postnord Sverige.

Enligt Erika Ahlqvist har antalet klagomål ökat på grund av att företaget genomfört stora förändringar samt att statistiken även visar klagomål på andra operatörer.

Så du menar att ni får mycket skit på grund av andra operatörers slarv?

– Ja det menar jag. När vi gör fel tar vi ansvar för det och jobbar hårt med att rätta till våra brister, men vi kan inte rätta till brister som andra ansvarar för.

”Tar tid att bygga upp igen”

Post- och telestyrelsen pekar på tre stora förändringar som varit avgörande för just Postnord. Dels den ökade automatiseringen i sorteringen, dels att brevbärarna förväntas täcka fler portar och att brevbärarna inte längre har tid att rätta till eventuella misstag.

Dessutom har man gått från att köra brev och paket i separata transporter, till att samordna transporterna.

– Det går ganska snabbt att försämra servicen, men det är lite svårare att bygga upp den igen och därför tar det tid, säger han och poängterar att Postnord försöker skärpa sig och att myndigheten anser att de är på rätt väg.

– Förhoppningsvis ska det bli ordning på det här så småningom.