Efter clownhysterin – McDonalds-maskot håller låg profil

Foto: Andres Kudacki
NYHETER

McDonalds-symbolen drar ned på officiella framträdanden.

Orsaken?

Den clownskräck som sprider sig över världen, skriver CNN.

På måndagen meddelade representanter för snabbmatskedjan McDonalds att deras clownmaskot Ronald McDonald kommer att hålla en låg profil i alla fall en tid framöver. Anledningen ska vara den ökning i clownrelaterade ofredanden som förekommit runt om i världen.

”McDonalds är medvetna om den stämning som finns kring olika clowner som har siktats och med respekt för det kommer vi att dra ned på Ronald McDonalds deltagande i olika event” skriver Terri Hickey, talesperson för McDonalds i USA, i ett mejl till CNN.

”Vi är eftertänksamma”

Även om clownen, sedan många år en välkänd symbol för snabbmatsgiganten, nu fått en något nedtonad roll, så menar McDonalds att det inte är slutet för deras maskot:

”Det här innebär inte att det inte kommer att vara några fler event framöver men att vi är eftertänksamma när vi väljer var de ska ske” skriver Terri Hickey.

FAKTA

Coulrofobi

Coulrofobi är en stark rädsla för clowner.

Ordet kommer ursprungligen från engelskans "coulrophobia".

Termen kan troligtvis dateras till 1980-talet men är inte med i Världshälsoorganisationens ICD-10, en allmänt accepterad standard för klassificering av sjukdomar.