Regeringen förlänger id-kontroller

1 av 2
NYHETER

De omstridda id-kontrollerna på buss, tåg och färjor förlängs med ytterligare tre månader. Frågan är kontroversiell – bland annat eftersom id-kontrollerna försvårar pendlingen mellan Sverige och Danmark.

– Ur våra pendlares perspektiv tycker vi att det är mycket tråkigt säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Förlängningen klubbades vid ett extrainsatt regeringssammanträde, enligt infrastrukturminister Anna Johanssons stab. Beslutet fattas bara några dagar innan tidsgränsen nås för det nuvarande undantaget.

Behövs fortfarande

Regeringen har tittat på situationen i Sverige och Europa och kommit fram till att kontrollerna fortfarande behövs, enligt Anna Johansson.

– Vi har gjort en bedömning av risken att vi får ett stort inflöde igen, om vi släpper de här kontrollerna, säger hon till TT.

– Sammantaget gör vi bedömningen att vi behöver förlänga i ytterligare tre månader.

Trots att långt färre flyktingar kommer nu jämfört med förra året är trycket på Migrationsverket stort, enligt Anna Johansson.

Känslig fråga

Förra veckan gav EU-kommissionen klartecken för att förlänga gränskontrollerna i ytterligare tre månader, men regeringen har ännu inte gett besked om huruvida man vill utnyttja den möjligheten. Statsminister Stefan Löfven (S) sade i går att frågan är komplex.

– Vi vet att i den här regionen är det väldigt känsligt, inte minst i Skåne så tycker man inte om det här. Vi skulle helst inte vilja behöva ha detta, så det är en komplex fråga och det är därför vi bereder, sade Löfven till TT.

Skånetrafiken har tidigare begärt att id-kontrollerna avskaffas.

– Efter sommaren ser vi att de pendlare som har haft möjlighet har hittat andra sätt, gett upp att åka eller faktiskt valt att inte jobba i Danmark. Och de som inte har något alternativ tvingas fortsätta gå igenom det här varje dag, säger trafikdirektören Linus Eriksson.

15-procentig minskning

Resorna med Skånetrafiken har minskat med omkring 15 procent sedan id-kontrollerna infördes, när man i stället borde ha sett en ökning med 5 procent, enligt Linus Eriksson.

Han hade gärna sett att regeringen vid det här laget hade kommit med någon annan lösning, exempelvis att Danmark och Sverige hade kunnat enas om en kontrollstation i stället för dagens två.

– En sådan lösning borde ha varit med i det beslutet som togs nu, säger Linus Eriksson.

Även Sydsvenska handelskammaren kritiserar regeringens beslut att förlänga id-kontrollerna, och pekar liksom Skånetrafiken på konsekvenserna för pendlarna.

– Id-kontrollerna förstör hela integrationsprocessen och arbetsmarknaden. Folk säger upp sig. Det är ohederligt och en flört med Sverigedemokraterna, säger Stephan Müchler, vd på Sydsvenska handelskammaren.

Krav till JK

Nyligen lämnade handelskammaren över ett krav till Justitiekanslern (JK) på 30 000 kronor vardera i ersättning till 565 pendlare som drabbats av kontrollerna.

Regeringspartiet Miljöpartiets avdelning i Malmö hoppas att id-kontrollerna snart avskaffas.

"Vi förutsätter att detta är sista gången regeringen förlänger id-kontrollerna, varje dag som går där Malmöbornas arbetsmarknadsregion är tudelad innebär förlorade investeringar, jobb och framtidsutsikter", skriver Märta Stenevi, gruppledare för MP i Malmö.

TT