Lego tar avstånd från brittiska tidningen

Lego blir nu första företag att delta i den brittiska kampanjen som uppmanar till avståndstagande mot tveksam högermedia.
Foto: Alik Keplicz / AP / Alastair Grant / AP
Lego blir nu första företag att delta i den brittiska kampanjen som uppmanar till avståndstagande mot tveksam högermedia.
NYHETER

Lego blir första företag att följa en kampanj mot tidningar som "uppmanar till hat och diskriminering" – och avslutar sitt samarbete med en brittisk jätte, skriver SVT.

Det är tidningen Daily Mail som nu kommer få leva utan annonsintäkter från danska leksaksjätten Lego. Anledningen? Tidningen ingår tillsammans med Daily Express och The Sun i en grupp som kampanjen Stop Funding Hate anser uppmanar till hat och diskriminering.

Kampanjen uppmanar företag att sluta annonsera i tidningarna – och nu har Lego blivit först ut att följa deras riktlinjer.

"Vi har nu avslutat vår överenskommelse med Daily Mail och planerar ingen framtida annonsering i tidningen", skriver Lego på Twitter.

Kritiserad tidning

Högertidningen Daily Mail har bland annat kritiserats för att ha kallat tre domare i Storbritanniens högsta domstol för "folkets fiender" efter att de konstaterat att det krävdes en parlamentsomröstning för ett brittiskt EU-utträde, uppger SVT.

Tidningen har också ansetts spä på fördomar och bidra till hat mot flyktingar – och drev aktivt på kampanjen för Brexit tillsammans med The Sun.