Så ska nätjättarna stoppa fejknyheter

1 av 4
NYHETER

Fejkade och falska nyheter påstås ha haft en påverkan i USA:s presidentval.

Nu ska jättar som Facebook och Google ta krafttag och planerar att strypa åtkomsten för falska nyheter.

Redan under valnatten ska Facebooks toppchefer ha träffats i ett krismöte för att diskutera vilken påverkan företaget kan ha haft på utgången av det amerikanska presidentvalet.

Företaget har också fått utstå utomstående kritik för hur falska artiklar fått stor spridning utan att åtgärder tagits.

– En falsk historia som hävdade att påve Franciskus stöder Trump delades nästan en miljon gånger och var sannolikt synlig för tiotals miljoner, sa Zeynep Tufekci, som studerar sociala konsekvenser av teknik vid North Carolina Universitet, till CNBC.

Tidigare hade vd:n och grundaren Mark Zuckerberg slagit ifrån sig kritiken. Han menar att 99 procent av innehållet som sprids på Facebook är sant.

Rutiner ses över

Men företag som Google, Twitter och Facebook ska nu se över hur man kan arbeta mot falska nyheter.

Google har också uppmärksammats som att ha haft problem där till exempel falska artiklar kring det slutgiltiga rösträknandet kommit högt upp i sökningar, skriver Reuters.

I Googles fall kommer man att förändra möjligheten för företag att få tillgång till annonsverktyget AdSense, snarare än att aktivt rensa bort fejkade nyheter.

– I framtiden kommer vi att begränsa annonstillgången för sidor som förvränger, förfalskar eller döljer information om utgivaren, om utgivarens innehåll eller dess primära syfte, skriver Google i ett uttalande.

Man har inte uppgett hur den nya policyn ska implementeras.

På samma sätt resonerar Facebook, som inte heller ska rensa bort artiklar, utan med annonser som styrmedel strypa finansieringen av falska artiklar.

Finns regler

Reglerna kring Googles AdSense, som sprider annonser till miljontals olika sidor, har sedan tidigare varit strikta, och hindrat att annonser hamnar vid exempelvis pornografiskt eller våldsamt material.

Frågan om falska nyheter blir allt viktigare då många annonsörer vill undvika att hamna bredvid tveksamt material, uppger en tidigare Googleanställd för Reuters.

Professor Fil Menczer vid universitetet i Indiana har studerat spridande av felaktig information via sociala medier och menar att Google tar ett steg i rätt riktning.

– Ett av incitamenten för många av de som sprider falska nyheter är pengar. Det här skulle kunna strypa inkomsterna som skapas genom falska nyhetssidor, säger han till Reuters.