Rolf, 72, om skräcklandningen: ”Väldigt obehagligt”

”Det var väldigt obehagligt, vi förstod inte vad som hände”, säger Rolf Gabrielsson, 72.
Foto: Privat
”Det var väldigt obehagligt, vi förstod inte vad som hände”, säger Rolf Gabrielsson, 72.
NYHETER

Precis när planet från Las Palmas skulle landa på Arlanda tvingades planet tvärvända – och lyfte snabbt.

Sedan sa piloterna i högtalarna att ett plan redan stod på landningsbanan, enligt passagerarna.

– Det var väldigt obehagligt, man förstod ingenting, säger 72-årige Rolf.

Det var i går kväll vid 21.30-tiden som ett charterplan från Las Palmas, på Gran Canaria, skulle landa på Stockholm Arlanda. Men precis när flygplanet var på väg att landa ska planet ha tvärvänt och börjat åka uppåt – och det gick snabbt.

– Det var väldigt obehagligt, vi förstod inte vad som hände, säger Rolf Gabrielsson, 72, som precis varit på en härlig solsemester med delar av familjen.

– Man hann inte tänka så mycket utan hoppades att det inte var något allvarligt som hände.

”Tänkte att det är nära”

Planet åkte i flera sekunder rakt upp, utan att passagerarna visste varför.

Ombord på planet fanns en kvinna, som vill vara anonym, tillsammans med sitt barnbarn. Trots att hon flugit väldigt mycket har hon ”aldrig varit med om något liknande” tidigare.

– Det kändes som att alla slutade andas, men det var ingen som skrek eller sådär utan folk bara tittade sig omkring, säger hon.

– Jag tänkte att nu är det nära...

LFV: Var en byvind

Enligt flera passagerare, som Aftonbladet pratat med, ska piloten ha meddelat att ett annat plan blockerade landningsbanan och att det var därför flygplanet tvingades tvärvända.

Men enligt Luftfartsverket ska en byvind ha hindrat planet från att landa som planerat.

– Man ska ha sjunkit till kanske 300 meter innan piloten störs av en byvind och bestämmer sig för att stiga innan man etablerar sig för en ny landning, säger Per Fröberg på LFV:s pressjour.

Enligt honom ska det inte vara något ovanligt, utan händer ibland om väderleken inte tillåter landning.

– Det gör man på grund av flygsäkerheten, säger han.