Butikens reabluff: ”Det är inte okej”

NYHETER

Nätbutiken Lekmer försökte lura sina kunder med Black Friday-priserna.

Sajten skrev att en bilbarnstol var nedsatt med 52 procent – trots att den bara sänkts med omkring tio procent.

– Det här är vilseledande för kunderna och inte okej, säger Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket.

I fredags var det Black Friday och köphysteri i världen.

Förra året uppdagades det att butiker chockhöjt priset inför rean eller försökt luras genom att klistra på nya priser ovanpå de gamla. Men i år har en ny bluff upptäckts – att man låtsas att man sänkt priset mer än vad man gjort.

– Det här är inte okej, det är vilseledande för konsumenterna, säger Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket.

Experten: ”Är vilseledande”

När bilbarnstolen Britax Römer kom till butik i januari tidigare i år var priset 2 695 kronor på Lekmer, men sedan i mars har priset pendlat på mellan 1 395 och 1 695 kronor.

Under superrean påstod butiken att de ”sänkt” priset med 52 procent till 1 295 – trots att det egentligen är en sänkning med omkring 10 procent.

– Du får givetvis sänka priserna hur mycket du vill men att göra en jämförelse som gör att det verkar mer förmånligt än vad det är, det är inte okej, säger Magnus Karpe.

– Det är vilseledande för konsumenterna.

Enligt honom blir priserna på mellan 1 395 och 1 695 ursprungspriset eftersom varan sålts med det priset under en längre tid.

Butiken: Står tydligt på sajten

Men Lekmer tycker inte att de gjort något fel.

”Utbud och efterfrågan styr vilka dagspriser som används och rabatten under Black Friday-kampanjen hänvisar till skillnaden mellan det rekommenderade priset och det aktuella priset under kampanjperioden”, skriver pressansvarig Erik Löfgren i ett mejl till Aftonbladet.

Men då låter ju rabatten mer förmånlig än vad den är?

”Informationen på sajten visar på ett tydligt sätt att rabatten under kampanjen hänvisar till det rekommenderade priset och hur länge det aktuella priset gäller”, skriver han.