Operation spionlag

Så lyckades FRA få igenom signalspaningslagen

FRA:s generaldirektör Ingvar Åkesson gick från att inte vilja synas i medierna alls till att ställa upp på mängder av intervjuer och utfrågningar. Allt för att göra det lättare att få igenom signalspaningslagen.
Foto: magnus wennman
FRA:s generaldirektör Ingvar Åkesson gick från att inte vilja synas i medierna alls till att ställa upp på mängder av intervjuer och utfrågningar. Allt för att göra det lättare att få igenom signalspaningslagen.
SAMHÄLLE

FRA-debatten blev bloggarnas genombrott.

Men i det tysta skedde en annan revolution.

Sveriges hemligaste myndighet tog plats i rampljuset.

Aftonbladet har kartlagt FRA:s pr-offensiv för att övertyga opinionen och tveksamma politiker.

I våras, med några månader kvar till att riksdagens beslut om FRA- lagen, diskuterade FRA:s generaldirektör Ingvar Åkesson mediestrategin med försvarsdepartementet.

– Jag sa till dem att jag ligger lågt fram till voteringen, berättar Ingvar Åkesson för Aftonbladet.

Han ville till varje pris undvika att FRA skulle anklagas för att lägga sig i politiken.

Att hålla tyst var inga problem för FRA. Länge fick personalen inte ens berätta för sina familjer var de jobbade.

Ingvar Åkesson höll sitt löfte. Inte ens när det stormade som mest dagarna för omröstningen i riksdagen kom det några kommentarer från FRA.

När Aftonbladet ville intervjua någon på FRA ringde en man upp som bara presenterade sig med förnamn och som absolut inte fick citeras, inte ens anonymt.

”Inte ens om du frågade mig vad vi har för blommor i rabatten skulle jag berätta”, svarade en FRA-chef Svenska Dagbladet.

Tröttnade på att vara tyst

Men planen gick i stöpet. Lagen klubbades visserligen i mitten av juni. Men regeringen fick bakläxa, och beordrades att ta fram ett antal tillägg.

Då hade Ingvar Åkesson tröttnat på att vara tyst. Ingvar Åkesson är en lågmäld man, men trots att tre månader passerat går det inte att ta miste på ilskan.

Han kände att han ville försvara sin myndighet.

– Den har dragits i smutsen på ett sätt som saknar motstycke, säger Åkesson.

Han startade ett pr-krig flera fronter.

Intervjuerna. I juli avbröt han sin semester för att prata med journalister.

Annonserna. I provokativa helsidesannonser under politikerveckan i Almedalen sökte FRA personal – som inte var intresserade av att läsa sin grannes mejl.

Mejlen. FRA skickade personliga mejl till kritiska riksdagsledamöter där de bjöds in till FRA.

Föredragen. Representanter för FRA deltog i en rad seminarier och utfrågningar.

Studiebesöken. FRA tog emot nyckelpersoner i de hemliga lokalerna på Lovön. 35 moderata riksdagsledamöter var där, liksom Svenska Dagbladets ledarredaktion.

Strategin var enkel.

– Det gällde att försöka förklara att vi inte ska snoka i folks privatliv. Vi ville helt enkelt försöka få vårt varumärke att vara så bra som möjligt, säger Ingvar Åkesson.

”I allas intresse att berätta mer”

För att hjälpa varumärkesarbetet på traven skickade han ner några medarbetare i arkivet för att hitta färska exempel på FRA:s framgångar. De kom tillbaka med fem fall.

Nyheterna planterades ut i utvalda medier - som gav det stort utrymme. Mest uppmärksamhet fick uppgiften om att FRA stoppat ett politiskt mord.

Exemplen mottogs med glädje i regeringskansliet. Där hade det tidigare funnits en viss frustration över att alla exempel på FRA:s framgångar kom från kalla krigets dagar.

– Det låg i allas intresse att berätta mer, säger en regeringskälla.

FRA diskuterade att ta in hjälp utifrån, men nöjde sig med medieträning för Ingvar Åkesson och några av hans närmaste medarbetare.

”PR-byråer inget för oss”

– Pr-byråer i all ära, men det är inget för oss. Vi har lite kontakter för medieträning, men det är ju något annat. Men för att driva en sån här kampanj tror jag inte att vi ska engagera någon utifrån, säger han.

I stället skapade man en samordningsgrupp som träffades två gånger varje dag under de mest intensiva veckorna.

Det utökades efter midsommar med dagliga möten i FRA:s ledningsgrupp.

FRA ville inte bli ett slagträ innan riksdagsvoteringen. Men i tre månader debatterade myndigheten i alla tänkbara kanaler - innan tilläggen var klara.

Ingvar Åkesson och andra FRA-chefer satt även med på möten med de grupper i folkpartiet och centerpartiet som jobbade fram det nya förslag som presenterades i torsdags.

Men Ingvar Åkesson tycker inte att man gått över gränsen och blivit en politisk aktör.

– Försöker man hålla det så sakligt som möjligt tror jag inte risken är så stor. Vi blev beskyllda för en massa fula saker. Då måste man svara.

FAKTA

PR-kampanjen - steg för steg

Tystnaden

Månaderna före omröstningen höll FRA helt tyst utåt.

Media

Efter omröstningen tyckte FRA att tiden var inne för att synas mer utåt. Ingvar Åkesson ringde plötsligt tillbaka när journalister sökte honom, och ställde upp på en rad längre intervjuer och chattar. Fem exempel på FRA:s framgångar planteras i utvalda medier.

Han skrev även en uppmärksammad debattartikel i Svenska Dagbladet.

Mejlen

Några dagar efter omröstningen i riksdagen fick en rad kritiska riksdagsledamöter mejl från FRA.

”Vi har följt debatten och skulle vilja bjuda in dig på besök så att du kan ställa de frågor som du vill om vår verksamhet.”

– Jag hajade till och tänkte att nu är den nån som driver med mig, säger Annie Johansson (c), en av dem som bjöds in.

Mötena

Ingvar Åkesson och andra företrädare för FRA besökte de grupper i folkpartiet och centerpartiet som arbetade med att ta fram tilläggen till lagen.

De deltog också i seminarier och utfrågningar. Bland annat träffade de en grupp från moderata ungdomsförbundet på Operakällaren.

Studiebesöken

Riksdagsmän från flera partier har besökt FRA. Även Svenska Dagbladets ledarredaktion, som är kritisk mot lagen, har varit där.

Annonserna

I tidningsannonser frågade sökte FRA personal med orden ”Är du nyfiken på din grannes e-post? Då ska du jobba någon annanstans.” Kampanjen kostade 395 000 kronor.