PRESENTERAS AV

Är du högkänslig? Så njuter du av livet

Yogalärarna Malin och Ina: ”Något som gör tillvaron rikare”

GODA NYHETER

MALMÖ. Högkänslighet är ett begrepp som sprids mer och mer.

Att det skulle vara något dåligt är helt fel, menar yogalärarna Malin Sandell och Ina Elverljung, vänner och högkänsliga.

– Vi kan njuta ännu mer intensivt av livet. Det är en gåva.

Kan du få bubblande lyckokänslor av en doft eller några vänliga ord? Gråter du oftare än andra när du ser en film?

Så märks högkänslighet

Då kanske du är en av de 15–20 procent som räknas som högkänsliga, en ”High sensitive person”, HSP. Det kan innebära bland annat:

  • Du är extra mottaglig för andras känslor och stämningar i ett rum.

  • Du känner starkare inför till exempel musik, naturupplevelser och smaker.

  • Du upplever beröring mer intensivt.

  • Dina känslor växlar snabbt.

  • Du tar lätt på dig andras bekymmer.

  • Du har ett rikt inre liv.

Malin Sandell och Ina Elverljung är bästa vänner och kollegor som båda är högkänsliga.
Foto: ANDREAS HILLERGREN
Malin Sandell och Ina Elverljung är bästa vänner och kollegor som båda är högkänsliga.

Två som vet om att de är högkänsliga – och är tacksamma för det – är bästa vännerna Malin Sandell, 35, och Ina Elverjung, 36. De har retreat på Österlen där de jobbar med högkänslighet och känslohantering på djupet, bland annat genom terapeutiska samtal och yoga. Just nu skriver de en bok om att vända högkänsligheten till sin fördel.

– När jag var yngre fick jag höra att jag var för känslig och att jag överreagerade. Nu är jag glad att jag kan känna så intensivt, säger Ina.

De senaste åren har både forskning och böcker spridit kunskap om högkänslighet – senast i raden är nyutkomna ”Högsensitiva berättar” av Pia Rockström. Den ledande forskaren i ämnet är den amerikanska psykoterapeuten Elaine Aron, och i Sverige fick många upp ögonen för högkänslighet genom boken ”Drunkna inte i dina känslor” av Doris Dahlin och Maggan Hägglund.

Kände sig ”fel”

Malin och Ina tyckte att det var befriande att få ett ord för sitt personlighetsdrag. Båda kände sig annorlunda när de var yngre.

– Jag minns när jag började i en klass med 30 personer, det var väldigt, väldigt jobbigt. Jag var osäker och kände av de andras stämningar. Om något var obekvämt eller om någon var sur så trodde jag att det handlade om mig, säger Ina. Jag mådde dåligt tills jag förstod att det inte var något fel på mig.

Ina är introvert – liksom 70 procent av alla högkänsliga – och stängde in sina känslor i stället för att leva ut dem. Hon visade upp ett pokeransikte som kunde göra andra osäkra.

Malin är tvärtom extrovert, hon har lätt för att prata och verka framåt.

– Det gör att många inte förstått hur känslig jag är. Jag har fått kommentarer om att jag är överkänslig och inte ska tänka så mycket.

Känslor berikar livet

Båda menar att ordet känslighet har fått en negativ klang och förknippas med svaghet, helt felaktigt.

– Det vill vi vända på helt! Många tror att känslor är farliga, men känslighet är något som berikar livet. Vi ser det snarare som en speciell medvetenhet, säger Malin.

Malin och Ina i yogastudion.
Foto: ANDREAS HILLERGREN
Malin och Ina i yogastudion.

På vilket sätt är det fördelar med att vara högkänslig?

– Det är härligt att ha den tillgången, det ger sensationer i kroppen – att man verkligen upplever livet. Själv njuter jag intensivt av till exempel mat och vackra miljöer, jag älskar inredning, färg och form, säger Malin. Det gör också att jag inte står ut med vissa miljöer som luktar unket eller om en soffa står fel...

– Och jag njuter extremt mycket av beröring och närhet, och av att vara nära djur, särskilt hästar, säger Ina.

Släng offerkoftan

De börjar prata om hur naturupplevelser kan få få dem otroligt lyckliga, som att se havet, få en solglimt i ansiktet eller känns en blommas doft. De berörs också väldigt starkt av andra människors vänlighet.

– Om en expedit säger en snäll kommentar kan jag rysa av välbehag i hela kroppen, och den positiva känslan kan sitta i länge, säger Malin.

Hur var det när ni började läsa om högkänslighet och fick ett ord för hur ni kände er?

– Det var väldigt skönt. Jag fick en helt annan förståelse för mig själv, säger Ina.

– Det var som att läsa min egen dagbok, det började bubbla i kroppen. Jag förstod att jag inte är fel, säger Mailn.

Kan det inte vara en risk att känna igen sig som högkänslig, och börja se det som en nackdel?

– Jo, vi har sett att det kan vara lätt att gå in i en offerroll, att ”jag kan inte göra det och det”, säger Ina. I stället för att tänka på vad som inte funkar gäller det att fråga sig själv vad som faktiskt funkar: När trivs jag? Vad behöver jag? För den som har verktygen är det bara fördelar.

Malin och Ina har också en podd om att få ut det positiva av sin högkänslighet.

För fler liknande historier – följ Goda nyheter på Facebook

Släpp taget om vad andra tycker – njut istället!
Foto: plainpicture.com
Släpp taget om vad andra tycker – njut istället!
FAKTA

Malin och Idas råd: Så njuter du av högkänsligheten

  1. Se din känslighet som en styrka och att du är mer medveten om vad som händer i omgivningen än andra.

  2. Var inte rädd för känslor, de är inte farliga. Om du får en tung känsla, tänk att även den är ok. Det kan vara en lättnad att gråta eller bli arg.

  3. Inse att du kan njuta av vissa saker mer intensivt, som natur, konst, musik och mat.

  4. Välj det som känns kul och lätt i livet, så ofta det går.

  5. Välj bort det som är känslomässigt dränerande, gå hem från den jobbiga festen eller byt restaurang om du mår dåligt av miljön.

  6. Släpp taget om vad andra tycker.

  7. Fasta inte i offerrollen, att ”jag är högkänslig, så jag klarar inte av det och det”.

  8. Tänk på att många andra inte känner lika starkt som du.

  9. Hjälp andra – det är ofta väldigt tillfredsställande. Men bär inte andras känslor och problem.

  10. Följ din intuition.

  11. Tänk på att precis som tunga känslor kan komma fort, så kan de lika snabbt ge vika för positiva tankar.