Ta lite ansvar för mer än ert eget varumärke

Foto: THINKSTOCK
KOLUMNISTER

Transparensen är så lockande. Känslan av att kliva rakt in i någon annans liv utan att undanhållas någonting. Inget glöms bort. Inget sömndrucket ”godmorgon”, ingen lunch på stan, ingen sminkrutin eller kärlekssaga eller känsla som går runt i kroppen på personen man valt att följa.

Allting finns där. Ofiltrerat och direkt på offentliga kanaler och unga personer bygger raketkarriärer på liv och talanger man inte kan göra annat än applådera. De blir kända och offentliga och man fortsätter att följa dem och deras liv med fascination och respekt.

Och de fortsätter att dela. Dela med sig. Av allt.

Bråken. Konflikterna. Åsikterna. Ex uppges ha varit otrogna och hängs ut framför hundratusentals unga och familjebråk uppdateras live där följare uppmanas ta ställning och backa upp. Och helt plötsligt ser man arméer av unga människor attackera andra människor i kommentarsfält och ta ställning i konflikter de inte ska behöva vara i överhuvdtaget.

Förlåt. Men det är helt sinnessjukt.

Det är helt sinnessjukt att människor, på grund av prenumerantantal eller följare, tar sig rätten att bete sig hur som helst. Tar sig rätten att använda sitt utrymme till att lära sina följare samma beteende. Tar sig rätten att göra och säga vad som, oavsett om det är förtal eller kränkning eller uthängning av människor i deras vardag, på grund av en framgång som byggts på sociala medier.

Och allting försvaras till största del av två argument. Det första: ett självskapat ”ansvar” gentemot sina följare. ”Ansvar” att ”berätta allt”. Det andra: att det inte är den offentliga personens ansvar vad unga människor tittar på eller följer.

Alltså. Va?

Det är vi, vuxna människor med karriärer, som är ansvariga för våra handlingar. Vad vi säger och gör med utrymmet vi har fått. Det finns ett ansvar i att ha ett ansvar, ett ansvar att bete sig. Och offentligheten ger ett större ansvar, inte fler möjligheter att rättfärdiga beteenden som är helt orimliga att visa utåt till en ung publik.

Så. Lägg av nu. Och ta lite ansvar för något annat än det egna varumärket som borde inspirera till något bättre än så här.