Någon ljuger i den här soppan

1 av 4
Erik Bromander.
KOLUMNISTER

I mitten av februari informerade Transportstyrelsens chef Näringsdepartementet om att hon begick lagbrott.

Sedan dröjde det nära tio månader innan ansvarig minister fick veta det.

Det kan man ju inte tro på.

Den 12 februari 2016 berättade Transportstyrelsens dåvarande generaldirektör Maria Ågren för expeditionschefen och ett departementsråd på Näringsdepartementet om att hon medvetet struntade i tre lagar för att ro outsourcningen av myndighetens it-drift i hamn.

”Informerade om möte med Säpo, avsteg samt vidtagna åtgärder” skriver Ågren i den loggbok som hon skickat in till Statens ansvarsnämnd. Dem hon informerade var expeditionschefen Fredrik Ahlén och departementsrådet Hans Brändström.

Att de inte skulle fört det vidare till sin chef, dåvarande infrastrukturminister Anna Johanssons (S) dåvarande statssekreterare Erik Bromander, är inte sannolikt.

Att han i sin tur låter bli att i sin tur föra de uppseendeväckande informationerna till Anna Johansson är också osannolikt. Enligt henne fick hon dock inte veta något förrän i januari 2017 och då var Bromander redan ersatt av en ny statssekreterare, Mattias Landgren. Enligt den officiella historieskrivningen var det han som berättade för statsrådet om haveriet på Transportstyrelsen och brottsmisstankarna mot Maria Ågren.

Men det bär alltså inte sannolikhetens prägel att det skulle ta nästan tio månader mellan att informationen om de pågående lagbrotten når Näringsdepartementet till att den högste chefen informeras. Någon måste ljuga i den här soppan. Eller i alla fall inte berätta sanningen.

Om Erik Bromander mot all förmodan inte förstod vad expeditionschefen och departementsrådet sade fick han en ny chans under våren. I mars och i juni hade hon möten med honom och informerade om de pågående projekten, det vill säga hur outsourcningen på Transportstyrelsen hanterades i strid med gällande lag.

Att statssekreteraren även efter dessa möten undvek att blanda in statsrådet verkar inte troligt. Eller också var han en otroligt dålig medarbetare till henne. Nu blev ju den påstått sena informationen, och den uppenbara lögnen om orsaken till att Maria Ågren fick sparken, Anna Johanssons fall. Hon tvingads lämna regeringen.

Anledningen till att loggboken lämnats in till Statens ansvarsnämnd är att regeringskansliet vill ge Maria Ågren sparken vilket hon motsätter sig. Generaldirektörer har förordnanden och Ågrens sträcker sig till och med februari 2021.

Eftersom hon fått sparken som chef för Transportstyrelsen anser hon och hennes fackförbund, Sveriges ingenjörer, att hon ska tjänstgöra på regeringskansliet under den resterande tiden. Det vill inte regeringskansliet som vill avsluta hennes anställning.

Här kan Ågrens fackliga organisation ha hittat ett kryphål. De anser att hon fick en ny anställning när hon flyttades från Transportstyrelsen till regeringskansliet. Och på den tjänsten har hon inte begått något olagligt.

Vad ansvarsnämnden tycker om den argumentationen återstår att se.