Kom ihåg-lista till nya SVT-chefen

KOLUMNISTER

Striden om ledningen för Sveriges Television pågår långt över huvudet på licensbetalare och tittare. Ändå är det vi som i slutändan sätter betyg i form av tittarsiffror. Det är alltså rimligt att vi får ett ord med i laget. Därför talar jag i dag för alla tittare.

Här är en kom ihåg-lista för dig som blir ny chef på Sveriges Television. Klipp ur och spar:

1. Gör bra program

Bra program är bättre än dåliga program. Det kan låta som en självklarhet, men historien har visat att åtskilliga makthavare inom SVT har snubblat redan på pudelns kärna. Bra program kan vara sådana som får miljoner svenskar att samlas framför tv:n, men det kan lika gärna vara något som bara ses av ett fåtal. "Så ska det låta" är ett bra program. "Bättre design" är också ett bra program.

2. Låt bra människor göra program

Bakom alla bra program står människor med fantasi, idéer och begåvning. Därför bör de få företräde. Dessutom ska de uppmuntras och ha bra betalt, men det finns inget skäl till att de måste vara fast anställda.

3. Stoppa dåliga program

Bra tv rullar inte i hjulspår. Bra tv överraskar och förnyas. Bra tv-chefer vågar slänga gammalt skräp i Uff-containers när det överlevt sig självt (som Björne, Nils-Petter och Weise på julafton). Bra tv-chefer vågar också stoppa dåliga programförslag redan på apstadiet, och på så sätt förskona tittarna från saker som "Rena natta".

4. Stoppa dåliga

människor

Genom en olycklig kombination av bristande rekryteringsstrategi och arbetslagstiftning har SVT efter snart 50 års verksamhet en enorm barlast av pärmbärare, räkmacksglidare och vanliga medelmåttor. Dessa har en starkt negativ inverkan på programkvaliteten. Många syns inte men finns ändå. Andra syns och heter till exempel Stina Dabrowski, Martin Örnroth, Ulf Larsson och Kjell Lönnå.

5. Köp in bra program

Merparten av jordens samlade tv-utbud är naturligtvis en kvalitativ mardröm, men det finns pärlor bland svinen. Att på den internationella marknaden identifiera och köpa in det bästa materialet är ett effektivt sätt att stärka det samlade utbudet. SVT:s inköpare har många klipp bakom sig, inte minst i form av serier. Tack för alltifrån "High Chaparral" och "Matador" till "Sopranos". Fortsätt så.

6. Sälj bra program

Den hårdaste valutan i tv-världen kallas format, alltså själva den detaljerade beskrivningen av ett programs innehåll, utförande och utseende. Format köps och säljs på mässor världen över. Ett lyckat format kan ge rejäl förstärkning i kassan. En smart tv-chef tillsätter snarast en kreativ elitstyrka med uppdrag att spåna fram bra och säljbara format.

7. Behåll bra profiler

TV 4:s relativa framgång är till viss del byggd på att man lockat skickliga tv-makare och profiler att lämna statstelevisionen. Det bevisar att varumärket SVT inte räcker som tittarmagnet. Man måste odla och behålla människor som i kraft av sin personlighet och sitt kunnande lockar till återbesök.

8. Ge folk vad folk vill ha

Den dominerande anledningen till att vi slår oss ner i tv-soffan är vårt behov av underhållning och förströelse. Vi vill ha möjligheten att vila ut genom att sitta och glo, skratta och lämna verkligheten för ett ögonblick. Tv-chefer som förringar detta gör ett lika stort misstag som dem som bara smeker medhårs.

9. Ge folk vad dom inte vet att dom vill ha

Den kommersiellt släta och söta mixersoppan är god för stunden men förstoppande i längden. Kosten måste varieras. Mångfald är honnörsordet inom public service-tv, men det används ofta som försvar eller aningslös synonym till ogenomtänkt kvasidravel för sekteristiska särintressen.

10. Jävlas inte med tittarna

Tv-tablån används ibland som lekstuga för klåfingriga planeringsdirektörer. Sanslösa visningstider, omotiverade repriser, tappade bollar, uteblivna självklara repriser, gömda program och plötsligt årslånga avbrott i pågående serier - det är få saker som kan reta oss så.