Reklamavbrott är som objudna gäster på fest

KOLUMNISTER

Maten smakar prima och vinet likaså. Det är fest och vi har himla trevligt i glada vänners lag. Stämningen är på topp. Men plötsligt slås ytterdörren upp och tre idioter klampar in. De stökar och bråkar och bär sig åt. Blir vi glada då? Tycker vi om dem då?

Svaret är givetvis nej. Vi gillar inte objudna gäster. Vi blir förbannade och kastar ut dem. I värsta fall ringer vi polisen och får hjälp att ta bort dem. Party crashers. Fridstörare som lägger sordin på stämningen och sabbar vår fest. Såna gillar vi inte.

Och därför gillar vi inte heller reklamavbrott i tv.

I kväll sänds ännu ett efterlängtat avsnitt av den spännande tv-serien 24. Den är speciell av flera skäl, men främst för att den - som första serie någonsin - utspelas i realtid. Serien har fått rättmätig uppmärksamhet över världen, och vad jag förstår är tittarsiffrorna även i Sverige ganska höga.

Själv sitter jag trollbunden med telefonen avstängd och njuter av varje scen.

Men redan efter en kvart klampar idioterna in och förstör festen. Då är det nämligen dags för reklamavbrott.

Den skickligt uppbyggda stämningen med sina dova Los Angeles-miljöer bryts plötsligt av skojfrisk blågul reklamfilm med konstiga män som gör irrationella saker (i bästa fall) eller mentalt efterbliven marknadsföring som vill inbilla oss att ett visst schampo faktiskt kan gå in i hårstrån eller att små vita klossar innehåller aktiva ingredienser som gör våra tallrikar så skinande rena att vi håller upp dem mot ljuset och häpnar i stum beundran.

Snacka om festförstörare. Och snacka om varumärkesvanvård. Ja, det kan vi snacka om. Jag är nämligen övertygad om att det är kontraproduktivt för en annonsör att objuden slå upp dörren och klampa in med skorna på och dessutom i en lustig hatt som ingen skrattar åt.

Vilgot Sjöman, Claes Eriksson och Lukas Moodysson är tre disparata filmskapare som förenas i ilska över hur deras verk hackas i bitar av TV 4:s reklamblock. De kämpar för att förbjuda TV 4 att bryta in med reklam. Alla som försökt njuta en bra film i Fyran håller rimligen med.

Det egendomliga är annonsörernas okänslighet. Förstår de inte att vi blir griniga? Smarta annonsörer annonserar före eller efter program och filmer. Korkade annonsörer klampar in och förstör stämningen.

Vi vill inte veta av dem. Därför kommer vi att straffa dem dagen därpå när vi är tillbaka i vardagens butiker och väljer tvättmedel eller chips eller sängar. "Hmm " låt se, var det inte det varumärket som hade mage att börja väsnas just när Keifer Sutherland låg med näsan i gruset?"

Jodå, drar vi oss till minnes, det var just det varumärket som aktivt förstörde njutningen. Och vi kommer alltid att förknippa det varumärket med en negativ upplevelse. "Det var ni", tänker vi. "Det var ni som klev in redan efter en kvart och sabbade festen."

Vi glömmer aldrig. Vi vet var ni bor, och vi vet hur er logga ser ut.

Anders Westgårdh