Jul på väg - då blir Carola Kristi brud

KOLUMNISTER

Julen är vår mest älskade högtid, och den mest kommersiella. Det hävdas då att julens sanna budskap hamnar i skymundan av det massiva köptryck som kännetecknar vår tids julfirande. Så säger särskilt de troende. Påtagligt ofta är det ändå det kristna budskapets företrädare som utmärker sig mest i månglarnas tempel. Olika tolkningar av den fromma bibliska julen saluförs - från kitschiga plastkrubbor till heliga helkvällar i träsmakande kyrkbänkar.

Den mest ogenerade av julens exploatörer är Carola. Hon har gjort sin tro till en effektiv affärsidé, vars högsäsong pågår just nu. Till sommaren skuttar hon småsexigt på utomhusscener och sjunger schlager, men nu är det huckle på och salighet i blick.

Jag betvivlar inte att Carola tror på Gud. Jag ifrågasätter bara vilka uttryck det tar sig.

Titta själva på affischen som gör reklam för Jul i Betlehem, en årligen återkommande affärsverksamhet som i år gestaltas i form av "en exklusiv arenaturné med en specialdesignad scen som är placerad i arenans mitt", som det står i pressreleasen.

För biljettpriser från 290 till 555 kronor inbjuds vi att uppleva "årets nyinspirerade konsert med Carolas Jul i Betlehem där hon på ett unikt sett (sic) tar Betlehem med sig in i våra svenska hjärtan". I Linköping frestar man dessutom med en särskild Carolameny med västerbottenost och pepparstekt chateaubriand.

En signad afton med både lekamlig och andlig spis. Och ännu ett i raden av musikaliska evenemang för att slå mynt av mångas längtan efter högre värden. Julen saluförs som tema i massor av föreställningar av massor av artister. I december tror alla på både Gud, Mammon och Tomten.

I mina ögon skiljer ändå Carola ut sig som den mest utstuderade. Bilden på affischen är bland det mest skamlösa man sett i denna skenheliga genre. Jag sitter länge och bara tittar. Till slut är frågan oundviklig: Vem vill hon vi ska tro att hon är egentligen?

Svaret är: Hon vill att vi tror att hon är Kristi brud, Jesus tjej. Porträttet i fråga föreställer nämligen inte Carola Häggkvist. Det är så infernaliskt skickligt gjort att ingen annan association är möjlig. Från den karaktäristiska slöjan till de gudomligt tindrande ögonen är porträttet en parafras på världens samlade bilder av Maria Magdalena.

Jul i Betlehem?

Jul i Bettlarhem vore en mer rättvisande titel.

Anders Westgårdh