Börja punktmarkera annonsörerna i TV 4

KOLUMNISTER

Tänk vad som händer när marknaden inser att den inte alltid har konsumenterna i ett järngrepp. Att det där med efterfrågan kan vara bullshit, likväl uppdiktat av just dyra konsulter och pr-människor som vet "vad folket vill ha". Som debatten om TV 4:s reklamavbrott mitt i långfilmer eller tv-serier. De där reklamavbrotten är skiiiitirriterande. Många tittare tycker det. Har tyckt länge.

Men man har hållit tyst och köpt argumenten.

Jaja, det är för att TV 4 ska kunna ge oss bra program, över huvud taget existera, kunna betala sina anställda bla bla bla. Men de argumenten håller inte i längden. För det var okej, tycker jag, så länge det var mellan programmen. Man fick en chans att zappa eller fixa saker. Men nu kommer det mitt i en film och det är skiiiitirriterande. Men att slåss mot det är som att slåss mot väderkvarnar. Man kan ju inte sluta titta på TV 4.

Jovisst, det finns svenskar som väljer att bo i skogen utan tv och det finns föräldrar vars barnuppfostran inkluderar inget tv-tittande. Men det är bara psykotiskt i min mening. Ska inte media ingå i vår världsbild?

I alla fall, jag tror i så fall mer på att pressa annonsörerna. De borde ju vakna någonstans här eller hur. Tänka, hm, folk kanske börjar bli skiiiitirriterade och störa sig på just vår reklam för här kommer vi och förstör lördagsnöjet.

Det hände under ishockey-VM i år. Falconreklam avbröt matcher mitt i och tittarna blev fullständigt galna, vi som jobbar med Aftonbladet Debatt överöstes av inlägg som handlade om "bojkott" och "aldrig mer Falcon". I lördags gick Sveriges filmelit ihop i ett upprop på Aftonbladet Debatt och menade att de känner sig kränkta över att deras filmer bryts med reklam.

Att Jan Scherman försvarar sig med att reklamen är nödvändigt är naturligtvis helt förståeligt. Det är hans uppgift. Det är därför han är så välbetald.

Det som förvånar mig är som sagt att det inte hörs ett knyst från annonsörer.

De om några borde ju börja fundera på hur smidigt det är för varumärket att ligga mitt i en långfilm.

Har annonsörerna, och i förlängningen TV 4, otur så kan det sluta på två sätt. Tittarna sviker kanalen - vilket sker just nu så det behöver man inte vara synsk för att förutspå.

Men kanske kommer även annonsörerna att börja märka att konsumtionen av just deras produkter minskar.

Därför att folk inte alltid går att räkna med/ut på förhand. Det kanske är orealistiskt att tänka sig att vi kan avstå alla produkter som annonseras i TV 4 men man kan välja några. Börja punktmarkera.

Det är i alla fall väldigt intressant. Det ska alltid hävdas att man vet vad folk vill och inte vill. Vi journalister vet. Jag vet ju, det har jag skrivit här ovan. Mediestrateger vet absolut. När Amelia Adamo skulle starta tidningen Amelia fick hon rådet att inte vända sig till kvinnor i medelåldern. För det var ingen köpstark grupp. Så hon gjorde inte det. Men några år senare struntade hon i deras råd och startade Tara, för medelålders kvinnor, och den har inte konkat ännu.

Jag slår vad om att det finns en stor målgrupp bland pensionärer också, som tycker att Årets Runt och Hemmets Journal är oändligt trista och som skulle vilja ha en bra tidning. Men de får nog aldrig det. Får någon annan vet alltid bäst. Som med reklam. Ingen tror att folk på allvar kommer att freaka över reklamen. Men det händer nu.

Kanske måste annonsörerna tänka om helt i framtiden. Inte längre pumpa in miljonbelopp i storbildstavlor eller tapetsera en hel fasad på en byggnad med sin logga. Utan göra reklam som är lågmäld, nästan ber om ursäkt att den smyger sig på.

Klistermärken vid bankomaten, flyers på kaféer, svartvita små annonser utan snygga brudar och välklädda män men med budskap.

Reklamens framtid kan mycket väl bli att sno greppen från gatukonstnärer och då blir det kanske synd om gatukonstnärerna i det långa loppet fast mest synd blir det om TV 4.De borde fundera på hur smidigt det är för varumärket att ligga mitt i en långfilm.

Belinda Olsson