Därför har reclaimarna sitt party på Karlaplan

KOLUMNISTER

Varför Karlaplan?

Karlaplan i Stockholm är det enda ställe där visionen om det så kallade esplanadsystemet har förverkligats fullt ut. Gatorna strålar ut ifrån ett centraltorg, eller i det här fallet en mindre park med fontän. Tanken var ursprungligen att den härskande klassen, om den besatt centralpunkten, kunde hålla en upprorisk folkmassa under kontroll genom att samtidigt betäcka samtliga gator med verkanseld.

Länspolismästare Carin Götblad är inne på samma linje.

– Vi ska vara mer noggranna med att avvisitera ungdomar som har med sig järnrör och andra livsfarliga tillhyggen.

Ändå går de mot Karlaplan.

Detta är döda gator. Miljonstaden gör sig bara hörd som en svag bakgrundsmusik i moll. En främling som rör sig uppför klassiska stråk som Villagatan, Floragatan och Östermalmsgatan får gå länge utan att möta en levande själ.

Detta är det öde landet.

Det är hit de är på väg.

Hans Lundgren som är chef för Icabutiken på Karlaplan har redan avslöjat sin handlingsplan för massmedia:

– Även om jag själv inte är speciellt rädd för vad som kan hända så ställer hela

familjen upp och jobbar eftersom personalen är orolig.

Kanske är det en ren klassfråga. Icabutiken på Karlaplan kallas i folkmun ”Ica för rika”.

Det fanns en tid när första- majtågen var en sorts blandekonomiska helgpromenader. Statliga byrådirektörer vandrade sida vid sida med hederliga metallarbetare.

När datumet för inlämnande av självdeklarationen flyttades till tredje maj, återställdes ordningen.

Klass mot klass.

Bara de med förenklad självdeklaration har numera tid att demonstrera på första maj.

Karlaplan ligger öde. Uppe i paradvåningarna sitter invånarna och fyller i sina K 4-blanketter.

Men det svartklädda folket från Reclaim the city som ska hålla gatufest på Karlaplan har troligtvis aldrig brytt sig om att odla den sortens kontakt med myndigheterna.

Svaret måste vara enklare.

I medievärlden är platsen mest känd för det faktum att när landets dominerande tv-bolag, Sveriges Television, ska låta folket göra sin röst hörd, så går journalisterna de två kvarteren upp till Karlaplan. Andra tv-bolag har följt i spåren.

Människorna kring Karlaplan är mediehärdade. På Karlaplan uttalar sig pensionärer och trettonåringar vant och avspänt för tv-reportrarna om allt mellan kriget i Irak, homosexuella äktenskap, livets mening och farorna med plastikoperationer. I själva verket har människorna kring Karlaplan med åren alltmer axlat sin roll som folkets röst, välformulerat, säkert och ständigt beredd med en åsikt.

Det är de därför de har valt Karlaplan.

De ska erövra Karlaplan av mediestrategiska skäl.

De vet att det är kring Karlaplan som folket håller till. Det har de sett på Aktuellt.

De tänker inta centrum. De väntar på tv-reportrarna. De är beredda med ett järnrör och en åsikt.

Carl Hamilton