Reklam där folk spyr – välkommen till nuet

KOLUMNISTER

Man blir mordlysten av denna försiktighet. Av det eviga tassandet, duckandet, ålandet, svävandet på målet och snömosandet.

Politiker, företagsledare, verkschefer – alla har gått samma kurs i att säga ingenting. De har kadrer av brajta studenter som med millimeterpassning bygger debattartiklar där inget bestämt slås fast med kraft. Går de ut och äter, beställer de antagligen vegetarisk skvader och propsar på att det är en fiskrätt, för att vara garderade i alla läger och inte provocera någon.

Å andra sidan.

Hittills har elva personer anmält flygreklamen med en spyende squashspelare till Reklamombudsmannen. Ni har antagligen sett den.

I korthet går den ut på att en squashspelare fontänkräks en annan i ansiktet, när det uppdagas hur billigt den senare köpt sin resa. I fulländad helhet går den ut på exakt samma sak. Parollen är ”Sjukt billiga flygresor”.

Man begriper ju hur det har gått till: Kund med liten budget behöver synas. Liten byrå med behov att uppmärksammas tänker efter. Sex? Tjatigt. Knark? Svårarbetat. Bajs? Njää. Liten byrå som behöver synas minns plötsligt Monty Pythons ”Meningen med livet”. Sketchen med Mr Creosote: ”Fetch me a bucket”.

Hehe. Där har vi det.

Kanske blir det ett guldägg, nästa gång branschen samlas.

Man blir mordlysten av denna försiktighet, men man kan samtidigt bli modstulen av en viss sorts djärvhet. ”Det är framförallt människor med spyfobi som har hört av sig”, säger chefen för lågprisföretaget i en branschtidning.

Det är en intressant poäng. Kanske är det sjukligt att bli illa berörd när någon spyr en annan människa i ansiktet. Och man måste ju också räkna in den njutning som reklamen ger tittare med spyfili, eller vad en särskild förtjusning i uppkastningar kan tänkas heta. Å andra

sidan skulle väl hela poängen med reklamen – att den för en billig penning ska sticka ut – gå förlorad, om inte de flesta hade en dragning åt spyfobi?

Jag vet inte. Men en viss sorts djärvhet gör en ändå modstulen. Det är något med den här reklamen som inte alls sticker ut. Tvärtom. Det är något med den här reklamen som lika mycket som den enerverande försiktigheten speglar den tid vi lever i, särskilt som den ser ut i tv.

2011: En man fontänkräks en annan i ansiktet. Välkomna till nuet.