Sänkta löner ska lyfta SAS

- men då måste alla de 39 facken ställa upp

KOLUMNISTER

5 500 danska SAS-anställda har tecknat ett avtal som innebär sänkt lön med tre procent och sämre semestertillägg.

- Jag tycker det är katastrof som de beter sig. De är fegisar. Det är ingen fackförening, säger Per Winberg, ordförande i Transport.

SAS har svåra problem med kostnadsläget och konkurrensen på marknaden. Om inte lönerna pressas ner är vi borta från marknaden, säger Bertil Ternert vid SAS.
Foto: SCANPIX
SAS har svåra problem med kostnadsläget och konkurrensen på marknaden. Om inte lönerna pressas ner är vi borta från marknaden, säger Bertil Ternert vid SAS.

Det danska facket LFF har skrivit under ett villkorat treårsavtal som innebär sänkta löner med tre procent från oktober i år. Dessutom sänks semestertillägget med en halv procentenhet.

Villkoret från LFF:s sida är att SAS samtliga 39 fack i Sverige, Norge och Danmark ställer upp på samma lönesänknings-linje.

- Om bara vi gör detta räcker det inte för att få SAS på rätt spår. Nu hoppas vi att andra följer efter, säger Nicolas Fischer, LFF:s ordförande till Aftonbladet.

Hur reagerade era medlemmar?

- Ingen är lycklig över avtalet och jag skulle ljuga om jag sa att någon applåderar. Några har varit förbannade medan andra har visat full förståelse. Situationen för SAS är så drastisk att något måste göras.

Per Winberg, vars Transport nyligen genomförde en tvådagarsstrejk, anser att facket ställt upp i och med fjolårets uppgörelse.

Konkurrenskraft

- Vi beaktade SAS situation 2003 med frysta löner. Med det är det bra. Klarar de sig inte utifrån det får de väl kasta in handduken.

Nära 10 000 SAS-anställda i Sverige berörs av den avtalsrörelse som inletts.

Bertil Ternert, informationsdirektör på SAS, säger att en treprocentig lönesänkning över hela linjen skulle göra SAS konkurrenskraftigt igen.

- Vi måste komma i ett kostnadsläge som gör att vi kan hamna på samma prisnivåer som våra konkurrenter. Annars är vi borta från marknaden. Vi har ytterst svårt att konkurrera eftersom priset blivit en så väldigt avgörande faktor.

Thomas Person, ordförande i Svensk pilotförening, är avvaktande gentemot det danska utspelet.

- I dagens läge tyckte de tydligen att det var en bra idé att sänka med tre procent. Men jag har inte sett avtalet i övrigt, så det är svårt att kommentera.

Holger Erikssson, HTF-ordförande, leder SAS-tjänstemännen och kabinpersonalen i förhandlingarna om ett nytt avtal.

- Vi var med och accepterade lönefrysning. Att vi skulle gå därifrån till lönesänkning tror jag blir mycket, mycket svårt.

Leif-Åke Josefsson