OS-makligt, sportpampar

Lena Mellin rasar mot SOK

KOLUMNISTER

Småpåvarna på Sveriges olympiska kommitté måste tänka om.

Lite vanligt folkvett, tack.

Lågpannat översitteri. Det är inte det mildaste, men heller inte det värsta, man kan säga om Sveriges olympiska kommitté, SOK.

Enligt sin hemsida står SOK för de värderingar som OS symboliserar.

Bland annat respekt för andra människors värde oavsett bakgrund och förmåga.

Trakasseri

Att det skulle betyda trakasserier av småföretagare är det förmodligen inte särskilt många som håller med om. Men det är just det kommittén ägnar sig åt. Sponsorer är viktiga, både för OS och SOK. Därför vill kommittén skydda varumärket OS. Bara sponsorer får använda det.

Det visste med stor sannolikhet inte pizzabagaren Mammad Wallerion när han döpte sin OS-pizza. Och när SOK upplyste honom hur det låg till bytte han namn till vinter-pizza.

Där kunde det ha stannat. Men det gjorde det inte. SOK ville till varje pris klämma åt pizzabagaren.

Mer som stinker

När juristen Doug-las Blidberg ringer Wallerion är utgångsbudet 50 000 kronor. Efter ett schackrande värdigt en siciliansk marknad (av det sämre slaget) hamnar summan på 5 000 kronor.

Blidberg jobbar på Björn Rosengrens advokatbyrå. Advokat Rosengren är vice ordförande i SOK. Exakt vilket ansvar har hans byrå för det olympiska arbetet i Sverige?

Någonting stinker.

Tänk om

Ann-Sofie Burholm har också råkat illa ut. Att hon bjöd till OS(T)-kväll på Ericssons frukt och grönt kostar 90000 kronor. Pengarna ska SOK ha på tisdag. Om kommittén inte har den goda smaken att ändra sig.

OS är kul. OS är fest. Men att varenda grönsakshandlare och korvgubbe ska begripa att de två bokstäverna aldrig får kombineras är att begära för mycket.

Sveriges olympiska kommitté får i år 40 miljoner kronor av regeringen.

Pengarna ska inte användas för att trakassera vanligt folk.

Tänk om.

Läs också:

Lena Mellin