Det är för dyrt att vara miljövänlig i Sverige

KOLUMNISTER

Det kostar att vara miljövänlig. Det borde vara tvärtom.

Se hit, miljöminister Andreas Carlgren (c).

Det finns något som brukar kallas miljöskatter, skatter som ska styra vår konsumtion till mindre smutsiga alternativ.

Tyvärr fungerar det inte över hela linjen. Här följer tre absurda exempel, alla från transportsektorn.

1. Åka till Arlanda Från Stockholms innerstad till Sveriges största flygplats kan man åka snabbtåget Arlanda express.

Det är mycket miljövänligt och har prisats av Svenska naturskyddsföreningen. Tågen körs bland annat på grön el och tvättas med medel skonsamma för miljön.

Men att välja Arlanda express kostar 200 kronor för en enkel resa.

Den som i stället väljer flygbussen, ett betydligt brunare alternativ, slipper undan med mindre än hälften. På bussen kostar en enkelbiljett 95 kronor.

Men allra billigast är att ta SJ till Märsta och därefter byta till lokalbuss. Det kostar, enkel resa, 73 kronor.

Den som letar efter en fingervisning om vad som är bäst för miljön kan alltså inte rätta sig efter priset. Det enda som är tydligt är att den som betalar mest kommer fram snabbast. Medan den som betalar minst får ta mest tid på sig.

2. Biltullarna i Stockholm Det försök med trängselavgifter som avslutades i somras i Stockholm skulle minska trängseln i city. Därmed skulle luften bli lättare att andas.

Försöket hade en viss miljöprofil, den som körde en bil i "miljöklass ett" slapp avgiften.

Men i övrigt var det som vanligt plånboken som bestämde. Den med fett utgiftskonto kunde köra precis lika mycket som förut. Medan den som hade en mindre omfångsrik budget fick avstå.

3. Åka till miljömässan Den 22 november är det miljömässa i Göteborg, Miljöteknik - sustainable innovation (hållbar utveckling). SJ har påpassligt satt in ett särskilt mäsståg från Stockholm till Lisebergs station. Kostnad: 1 395 kronor inklusive frukost och middag. Vinprovning till självkostnadspris.

Med flygbolaget Fly Me kostar biljetten, för ungefär samma ankomst- och avgångstider samma dag, 900 kronor.

Enligt SJ:s miljökalkyl släpper tåget ut 0,003 kilo koldioxid per passagerare mellan Stockholm och Göteborg. För flyget är siffran 66 kilo.

För resan till miljömässan är sambandet mellan nedsmutsning och pris negativt. Den som smutsar ner mest betalar minst. Medan den som reser grönt betalar mer.

Klimatet är en överlevnadsfråga. Men politikerna visar inte musklerna, snarare tvärtom. Besluten är lama, obegripliga eller -i värsta fall- kontraproduktiva.

Enligt SCB var 10,2 procent av alla skatt 1996 miljörelaterad. Tio år senare hade andelen sjunkit till tio procent. 1996 uppgick miljöskatterna till 3,1 procent av bruttonationalprodukten. Tio år senare hade de sjunkit till 2,9 procent.

Ska det kosta att smutsa ner? I så fall har regering och riksdag misslyckats. När blir det billigast att ta tåget, miljöminister Andreas Carlgren (c)?

Läs mer:

Lena Mellin