Till salu – men vem vill köpa en bilfabrik i dag?

2 700 anställda tvingas nu sluta sina jobb på Volvo.
2 700 anställda tvingas nu sluta sina jobb på Volvo.
KOLUMNISTER

Handen på hjärtat, vem vill ha en bilfabrik just nu?

Svaret är: Väldigt få.

Kanske inga.

Volvos ägare Ford meddelade i går att de ser tre alternativ för Volvo. Antingen behåller de bilfabriken. Eller också säljer de hela eller delar av den. Beslutet tas om ett par månader.

Men sannolikheten för att Ford verkligen hittar en spekulant till den svenska biljuvelen är inte särskilt stor.

Försäljningen av Volvobilar i Sverige minskade med 40 procent i november jämfört med samma månad förra året. Förlusten i år spås bli tre miljarder kronor. Bara i år har 6 000 personer varslats om uppsägning. Attraktionen i en bilfabrik som går på knäna är inte bedövande.

Vill ha 200 miljarder

I dag är cheferna för USA:s tre biljättar Ford, General Motors (GM) och Chrysler återigen i Washington för att tigga pengar till sina blödande företag. Drygt 200 miljarder kronor vill de ha av de amerikanska skattebetalarna.

Beskedet om att Volvo står på Fords försäljningslista ska ses i ljuset av tiggarresan till huvudstaden. Den amerikanska statsbudgeten går redan med jättelika underskott. Det finns inte på kartan att nya pengar till bilindustrin skulle hamna i Göteborg eller Trollhättan. Amerikanska pengar ska stanna i USA enligt kongressen.

Men det finns andra som är beredda att stödja Fordägda Volvo och Saab som ingår i GM-familjen. Av EU:s jättelika krispaket som presenterades i förra veckan ska minst 50 miljarder kronor gå till bilindustrin. Det kan handla om skrotningspremier för att få fart på försäljningen av nya bilar och forskning på renare bilar.

Ford och GM har också uppvaktat den svenska regeringen om att få hjälp. Företrädare för näringsdepartementet har diskuterat ett nytt forskningsinstitut där bilforskare skulle kunna samlas och vidareutbildning av anställda.

”Jag är nöjd”

Cheferna för de amerikanska bilföretag som äger den svenska personbilsindustrin går alltså med tiggarstaven varhelst de ser en möjlighet. Men för egen del är de inte beredda att pruta på kraven.

När kongressledamöter i USA för två veckor sedan frågande Fordchefen Alan Mulally om han var beredd att sänka sin baslön till hälften fick de följande svar:

– Jag är nöjd som det är.

Förra året tjänade han totalt 178 miljoner kronor.