Nej, Saab är inte räddat

Lena Mellin: Koenigsegg måste visa att de har egna miljarder – annars blir det ingen affär

satsar miljarder På bilmässan i Geneve i våras visade norrmannen Bård Eker och Christian von Koenigsegg upp ett av sina projekt – elbilen Quant, med solceller. Nu måste de och deras samarbetspartner visa att de själva har ganska många miljarder att satsa innan EU och svenska staten ger dem de lån och garantier som är nödvändiga för att rädda Saab.
Foto: Foto: Hanne Hattrem/VG
satsar miljarder På bilmässan i Geneve i våras visade norrmannen Bård Eker och Christian von Koenigsegg upp ett av sina projekt – elbilen Quant, med solceller. Nu måste de och deras samarbetspartner visa att de själva har ganska många miljarder att satsa innan EU och svenska staten ger dem de lån och garantier som är nödvändiga för att rädda Saab.
KOLUMNISTER

Den som tror att Saab är sålt har fel.

Mycket återstår innan affären går i lås.

Om den någonsin gör det.

Maud Olofsson kan stoppa affären.
Maud Olofsson kan stoppa affären.

Det som finns är en avsiktsförklaring mellan det nybildade konsortiet Koenigsegg Group och amerikanska General Motors, GM, om att köpa Saab.

Mer än så är det inte – än.

Det som fattas är pengar. Väldigt mycket pengar. Och dit är vägen lång.

Saab vill låna 4,7 miljarder kronor i den Europeiska investeringsbanken, EIB. Det är en stor summa men det kommer inte att räcka. Ska Saab tillbaka på banan krävs ännu mycket mer.

Dessutom lånar EIB inte ut till vad som helst. Exempelvis inte till att hålla kristyngda fordonsfabriker under

armarna. Däremot lånar de ut pengar till projekt som har med miljö och säkerhet i transportsektorn att göra.

Först ska alltså Saab, med sina nya ägare i ryggen, identifiera projekten. Sedan ska de ansöka om lånet. Därefter ska de granskas in på bara skinnet av EIB.

I likhet med alla andra som lånar ut pengar vill EIB nämligen ha tillbaka sina pengar – med ränta. Alltså vill de vara säkra på att Saabs idéer är bra och att de nya ägarna har finansiella muskler.

Staten måste garantera

Med stor sannolikhet kommer Saab inte att få ett EIB-lån utan statliga kreditgarantier. Det krävdes visserligen inte av Volvo och Scania. Men Volvo personvagnar måste ha regeringen i ryggen för att få de förmånliga EIB-lånen.

Det betyder att affären granskas ännu en gång. Den här gången av statliga Riksgälden som sköter kreditgarantierna åt regeringen. De kan, åtminstone i teorin, komma fram till att hela affären är ett äventyr och inte bör garanteras med skattebetalarnas surt förvärvade slantar.

Men även om det blir ja även där är affären fortfarande inte i hamn. EU-kommissionen måste godkänna att affären inte bryter mot EU:s konkurrensregler innan det blir grönt ljus.

Fullständigt klart är att regeringen inte tänker satsa en enda femöring i projektet om EIB inte går i god för att det har framtidsutsikter.

Har de pengar?

Näringsminister Maud Olofsson (C) är supertydlig med att hon tror på kretsen kring Christian von Koenigsegg – på en punkt. Hon tror att de är goda entreprenörer med förmåga att blåsa liv i ett förstelnat Saab.

Däremot satte hon ett stort frågetecken för pengarna.

– Det som avgör är om de har tillräckligt med pengar, sade Olofsson.

Svaret kommer under sensommaren. I allra bästa fall.