Båda sidor är eniga om problemet – men inte om lösningen

KOLUMNISTER

Konkurrens om eleverna kan få skolorna att sätta glädjebetyg.

Det erkände utbildningsminister Jan Björklund i tv-debatten om skolan.

Förvånande? Det får man nog säga.

Eleverna och lärarna blir färre. Allt färre kvalificerar sig för att söka till gymnasiet. Kunskaperna sjunker.

Det var den någorlunda samstämmiga verklighetsbild som partiledarna utgick från i SVT:s debatt ”Skolfront” i går kväll.

Det var valrörelsens hittills bästa tv-debatt. Den handlade för en gång skull om mer än att bara vinna valet. Den rörde ett engagerande ämne.

Tack vare en stark insats från programledaren Natanael Derwinger hölls dessutom partiledarnas reflexmässiga försök till konfrontation i schack. Stämningen var nästan godmodig. Tack.

Och det finns skäl till det goda humöret. Skillnaderna mellan alliansen och de rödgröna är inte avgrundsdjupa när det gäller skolan – heller. Ibland är skillnaderna inom blocken större än mellan dem.

Eleverna lär sig allt mindre i skolan, det visar rader av undersökningar. Men samtidigt har det högsta betyget, MVG, 28-faldigats under senare år. Hur kan det komma sig?

Lars Ohly (V) analys var marknadsekonomisk. Det beror på att eleverna får välja skola. Ett konkurrensmedel för att locka till sig fler elever är höga betyg.

Det höll överraskande skolminister Jan Björklund (FP) med om. Skolvalet riskerar att leda till glädjebetyg, som inte speglar elevernas kunskaper.

Hans recept var nationella prov och Skolinspektionen. Inspektionen ska kolla att resultaten i de nationella proven stämmer överens med skolans betygsnivå. Om inte dras tillståndet in.

Båda sidor är överens om att det överskuggande problemet är att eleverna lär sig allt mindre. Hur problemet ska attackeras varierar däremot.

De rödgröna vill ha ytterligare 6 000 lärare i grundskolan.

Alliansen fler undervisningstimmar i de lägre klasserna i grundskolan. Båda tycker, på lite olika sätt, att man ska kunna skaffa sig högre betyg genom komvux.

I den tidigare så infekterade frågan om betyg i grundskolan är skillnaderna nu hårfina. Skriftliga omdömen, som ger elev och föräldrar verklig vägledning, vill båda ha från ettan. I sexan blir det betyg med alliansen, i sjuan med de rödgröna.

S-ledaren Mona Sahlin bjöd återigen in till en blocköverskridande överenskommelse om betygen som snart ska förändras igen. Det hade varit bra om alliansen hade nappat på inviten. Men det gjorde de inte.

Överens är man däremot om att eleverna ska få fortsätta välja skola. Att välja bort en skola man inte tycker håller måttet är viktigt.

Men är det alltid bra? Att byta så snart det blir besvärligt kan ju i värsta fall innebära att man flyr från problem som inte har med skolan att göra.

Kvällens bästa replik stod Maud Olofsson (C) för.

– Man ska ha både ramar och kramar i skolan.

Någon däremot?