Antonov dög inte sist – osannolikt att han duger nu

Vladimir Antonov – Saabs räddare?
Foto: Foto: ADAM IHSE /SCANPIX
Vladimir Antonov – Saabs räddare?
KOLUMNISTER

Innan veckan är slut kan Saabs öde vara beseglat.

I värsta fall sätts då punkt för den 64-åriga biltillverkaren i Trollhättan.

I dag har personalen på Saab kallats till jobbet. Men enligt Metallklubbens ordförande är det inte meningen att de ska arbeta för första gången på tre veckor. Möjligen kan det bli fråga om att städa.

Saabs framtid såg mörk ut redan för drygt ett år sedan då den förre storägaren General Motors, GM, först ville sälja och sedan lägga ner.

Räddningen, om man nu kan tala om det, kom i form av den oförvägne holländska biltillverkaren Spyker och dess huvudägare Victor Muller, i dag tillförordnad vd på Saab.

Han fick GM att ändra sig och bilbyggaren såldes i stället för att läggas ner.

Nu ser det tyvärr ut som att den tid Saab vann bara var lånad.

Redan då fanns den mytomspunne ryske affärsmannen Vladimir Antonov med i bilden. Men Spyker var tvungna att köpa ut honom ur företaget innan GM accepterade Spyker som köpare.

I dag är det till samme Antonov hoppet står för de 3 500 anställda på Saab.

De akuta likviditetsproblemen ska avhjälpas genom att den stenrike Antonov köper delar av Saabs fastighetsbolag.

Om den delen av räddningsaktionen är Saabs ägare och Riksgäldskontoret, som garanterar lån åt Saab, i princip överens. Men godkännande från

Europeiska investeringsbanken, EIB, som lånat ut 2,2 miljarder till Saab, fattas fortfarande.

Men dessutom vill Antonov gå in som ägare i Saab vid sidan av Spyker. Mötet mellan Riksgäldens chef Bo Lundgren, före

detta moderatledare, och Vladimir Antonov i går var ett led i den ägarprövningen.

Godkännande behövs inte bara av Riksgälden utan också av GM, som fortfarande har preferensaktier i Saab, av regeringen och av EIB. Att de allihop skulle komma fram till att han, som inte dög förra året, nu skulle vara helt rätt för Saab förefaller inte sannolikt.

Det ser med andra ord mörkt ut för Saab som i år firar 64-årsjubileum som biltillverkare. 1947 såg ursaaben ljuset och två år senare började serietillverkningen.

Men Saab har rest sig på nio förut och nu ryktas det om anonyma kinesiska intressenter. Rivalen Volvo är Kina-ägd.

För Trollhättan och Västsverige skulle en nedläggning av Saab vara en tragedi. För landet som helhet skulle verkningarna bli mer begränsade.

I dag utgör försäljningen av personbilar 2,8 procent av exporten. För sju år sedan var den 6,4 procent.