Jobbet för att bli historisk är inlett

KOLUMNISTER

Fredrik Reinfeldt vill bli historisk. Han har nu lagt fast en strategi för att bli den förste borgerlige statsministern som sitter mer än två mandatperioder.

I går inledde han jobbet.

Fredrik Reinfeldt har redan skrivit historia. Redan nu har han, med sex års tjänstgöring i bagaget, varit statsminister längre än någon annan svensk borgerlig politiker sedan den allmänna rösträtten infördes för 90 år sedan.

Men det räcker inte. Reinfeldt vill också bli den förste borgerlige statsminister som återväljs för andra gången. I går, i sitt sommartal i Gustavsberg utanför Stockholm, inledde han jobbet. Den 14 september 2014 vet han om han har lyckats – eller inte.

Strategin ser ut så här. Reta ­inte upp alltför många. Håll dig väl med stockholmarna. Ta tag i akuta problem som många människor upplever. Rusta upp allianssamarbetet.

Fredrik Reinfeldt vill införa ett femte jobbskatteavdrag. Men det talade han tyst om i går. Avdraget retar många och gör pensionärerna ilskna.

För första gången på många år föreslår Fredrik Reinfeldt inga skattesänkningar över ­huvud taget för vanligt folk. ­Däremot vill han höja en redan nu illa omtyckt skatt, trängselskatten i Stockholm. Bolags­skatten, som företag betalar, vill han dock sänka rejält (se faktarutan nedan).

I Stockholms län bor mer än var femte väljare. Den som vill vinna val bör hålla sig väl med dem. Men det har Fredrik Reinfeldts parti inte gjort. Enligt Statistiska centralbyrån senaste väljarbarometer, i juni, skulle 39,8 procent rösta på Moderaterna.

Det är en hyfsad andel. Problemet är att M-stödet har störtdykt bland de trendkänsliga stockholmarna. Ett halvår tidigare skulle 47 procent ha lagt sin röst på M.

Det är förklaringen till Fredrik Reinfeldts tunnel­baneutspel i går. Moderaterna i Stockholms läns landsting har länge varit emot en utbyggnad av tunnel­banan. I mars gick de med på att göra en förstudie.

Men nu vill statsministern bygga ut tunnelbanan till Nacka kommun, ett av Moderaternas främsta skyltfönster, helst så snabbt som möjligt. Han kan till och med tänka sig att staten bidrar med pengar.

De återkommande problemen på den vanliga järn­vägen gör att Reinfeldt också vill satsa pengar på annan infrastruktur, till exempel räta ut kurvig räls så att tågen kan köra lite fortare. Samt lägga en extra dusör på forskning och utveckling för att rusta Sverige för en framtid då exportmarknaderna i det krisdrabbade Europa inte kommer vara lika avgörande för svensk utlandsförsäljning.

Den fjärde byggstenen i Reinfeldts strategi för att ­vinna även nästa val är en upprustning av alliansen. Samarbetet har slumrat, den gemensamma hemsidan varit närmast ett skämt.

Men nu vill alliansledaren att de borgerliga parti­ledarna samlas hemma i Annie Lööfs föräldrahem i Maramö utanför Värnamo och sparkar liv i samar­betet igen. Arbetsgrupper ska ta fram en gemensam politik på centrala områden, ett gemensamt val­manifest ska skrivas precis som 2006 och 2010.

Dessutom ska en idéskrift, som ska likna ett partiprogram, som redogör för de fyra partiernas gemensamma värderingar ­utarbetas. Den ska ­beslutas vid ett konvent med representanter för samtliga allians­partier i början av ­valåret.

Så gjorde alliansen även före valet 2006. Fredrik Reinfeldt hoppas uppenbarligen att det gör susen även i nästa val.