Centerns problem är större än dyra fester

KOLUMNISTER

Allting går att sälja med ­mördande reklam.

På annat sätt går det inte att förstå Centerpartiets uppgång efter kvittoskandalerna.

I dagens Aftonbladet/­United Minds väljarbaro­meter ökar Centern med 0,7 procentenheter. Inget skutt precis, men dock en uppgång jämfört med förra mätningen i början av juli. I junimätningen låg Centern under fyraprocentsspärren.

Vad kan man dra för slutsatser av det? En är given, att allt går att sälja med mördande reklam, som det heter i 1940-talets slagdänga av Ulf ­Peder Olrog: ”Allting går att sälja med mördande reklam – kom och köp konserverad gröt.”

En annan slutsats är att ­fokus på ett parti, negativt eller positivt, gör att väljarstödet ökar. Även om uppmärksamheten till största del är till nackdel för partiet. Väljarna tvingas förhålla sig till partiet och det är inte alltid till nackdel.

Men långsiktigt är Centerpartiets problem betydligt större än kvitton från olika fester som närings­departementet hållit för sina med­arbetare.

Det handlar om identitet, vad väljarna uppfattar Centern som garanter för. Förr var det ”kärnkraft, nej tack” och ”decentralisera mera”. Men vad är Centern i dag, är det ett landsbygdsparti som helt och fullt satsar på att vara alliansens gröna röst och landsbygdens ­garant? Ingen vet. Inte ens de mest trogna, vad man kan förstå.

Jag brukar hävda att ett parti, särskilt de mindre, måste ha en fråga som dyker upp i huvudet på väljarna när partiets namn nämns. Där har Sverigedemokraterna en fördel, ingen tvivlar på att de är emot invandring. Men vad vill Centerpartiet som ingen annan vill? Oklart.

Detsamma gäller ett annat av alliansens mindre partier, Folkpartiet, som tappar stort i denna mätning. Att Kristdemokraterna tävlar med Sverigedemokraterna om att vara Sveriges mest konservativa parti är det däremot få som betvivlar.

För nära fyrtio år sedan ­röstade var fjärde svensk på Centerpartiet. Nu förutspår United Minds analyschef Carl Melin att de kan åka ur riksdagen redan nästa val, men med ännu större säkerhet 2018.

Det är ett nederlag som ­heter duga för ett folkrörelseparti. Men också en reell risk för samtliga partier som inte lyckas klargöra för väljarna vad de har i regeringen att göra.

Annie Lööf, du måste helt enkelt skaffa dig en slogan. Som du ­begriper, som Centerpartiet förstår och som väljarna uppfattar som särskiljande från andra partier.

Det är ingen lätt hemläxa. Men inte heller omöjlig att bemästra.