Kolumn

Lena Mellin

Kolumnister

Ren och grön galenskap

För närvarande betalar skattebetalarna fyra miljoner kronor om dagen för att stärka Miljöpartiets ego.

Det är ren och skär galenskap.

Efter valet gjorde Socialdemokraterna och Miljöpartiet upp om stommen för den nya regeringens politik. En punkt gällde Förbifart Stockholm, kringleden som gör att trafiken ska slippa åka in i Stockholm om den inte ska dit.

Trots att S-ledaren Stefan Löfven under valrörelsen upprepat att Förbifarten ska byggas var de båda partierna överens om att Stockholms läns landsting och Stockholms stad skulle få en ny chans att förhandla om finansieringen av bygget. Det ska till 80 procent betalas av trängselskatter vid infarterna till Stockholm.

Varken landstinget eller kommunen hade visserligen framfört något önskemål i den riktningen. Men en önskan om omförhandling skulle ju rent teoretiskt kunna komma och för denna eventualitet skapade de båda regeringspartierna utrymme.

Hela projektet lades i malpåse till 1 maj nästa år. Då skulle byggnationen återupptas - om ingen ny uppgörelse om finansiering fanns.

Sedan denna, ganska märkliga, överenskommelse gjordes i slutet av september har några saker inträffat.

Statsminister Stefan Löfven (S) har sagt att bygget ska genomföras. Det upprepade han så sent som i går i New York:

”Förbifart Stockholm kommer att byggas”.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) har gett liknande besked. I början av november sade  hon att ”Vi startar den 1 maj”.

Alliansen i Stockholms landsting har i ett brev till näringsdepartementet meddelat att de inte vill delta i en omförhandling av förbifarten. Det innebär att det inte kommer att bli några nya förhandlingar eftersom även Sverigedemokraterna vill att Förbifarten byggs.

En majoritet i riksdagen står bakom att en motion som kräver att regeringen sätter igång bygget igen snabbehandlas. Beslut om motionen fattas 16 december.

Det här betyder att det är ställt utom all tvivel att Förbifarten kommer byggas. Det enda som är oklart är när bygget sätter igång igen, 1 maj nästa år eller tidigare.

Trafikverket har räknat ut att förseningen kostar fyra miljoner kronor om dagen. Återupptas det i maj är den totala kostnaden för förseningen över 700 miljoner kronor.

Infrastrukturminister Anna Johansson har sagt att i relation till hela kostnaden Förbifarten, 27 miljarder, är det en liten fördyring, drygt 2,5 procent närmare bestämt.

Så kan man ju uttrycka saken. Men man kan också tycka att 700 miljoner kronor kan användas på ett betydligt bättre sätt än att stärka Miljöpartiets ego. För det är uppenbarligen det enda det handlar om.

Det är det enda riksdagsparti, utöver Vänsterpartiet, som inte vill ha Förbifarten. Alla andra tyckte före valet att det var en bra idé.

En hantering av skattebetalarnas pengar som är helt bort i tok, enligt mig. Att med berått mod elda upp fyra miljoner kronor om dagen för att låtsas att Miljöpartiet vunnit en dragkamp med Socialdemokraterna som de med stor tydlighet har förlorat.