Dagens namn: Botvid, Seved
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Lena
Mellin

Gränsen är passerad – och den är inte snygg

För att möta flyktingvågen har regeringen nu infört id-krav på tågen över Öresundsbron mot Sverige. Det kommer inte minst att drabba de som varje dag pendlar över den för att jobba.   För att möta flyktingvågen har regeringen nu infört id-krav på tågen över Öresundsbron mot Sverige. Det kommer inte minst att drabba de som varje dag pendlar över den för att jobba. Foto: STIG-ÅKE JÖNSSON

Jo, det fanns en gräns för hur många flyktingar Sverige kan ta emot. Den är tyvärr inte snygg.

I morgon tvingas flyktingar ta bil eller fritidsbåt till Sverige. Andra får betala med tid och pengar.

Id-kontroller av alla personer som åker kollektivt över Öresund införs i morgon. Kollen av tågen mot Sverige görs på Kastrups station. Passagerarna tvingas lämna tåget, gå upp till avgångshallen för id-kontrollen och sedan ner till tåget igen.

Tågen över Öresund kommer att gå var tjugonde minut i stället för i dag var tionde minut under högtrafik. De kortas dessutom från nio till sex vagnar. Förseningar jämfört med i dag väntas uppgå till mellan tio minuter och en halvtimme.

Dessutom påförs biljetterna en särskild avgift om en månad. Tågoperatören DSB har tvingats anställa 200 ordningsvakter som ska sköta id-kollen.

 

Hur länge kontrollerna ska pågå är oklart. Den lag som reglerar dem gäller i tre år men beslut kan bara fattas för ett halvår i taget.

Framför allt drabbas de drygt 15 000 personer, varav drygt hälften tar tåget, som pendlar över Öresund varje dag.

Men med id-kontrollerna skjuts, åtminstone tillfälligt, också en gammal dröm i sank, drömmen om Örestad. I hundra år planerades det för en fast förbindelse mellan Sverige och Danmark. I juli 2000 invigdes den, regionförstoraren Öresundsbron, och samtidigt bildades Öresundsregionen.

Det är en region med 3,9 miljoner invånare, tolv universitet och den största koncentrationen av hög­utbildade i norra Europa.

 

Om kontrollerna blir långvariga kommer det att hämma den ekonomiska tillväxten, hur mycket beror på hur länge de blir kvar. Biltrafiken över sundet, både på bron och på färjorna längre norrut, riskerar att öka eftersom det tar mer tid att kollektivpendla.

Andelen som jobbar på ena sidan sundet och bor på den andra riskerar också att minska om det blir för krångligt, och dyrt, att arbetspendla.

Det beslut som regering och riksdag fattat får helt enkelt många negativa konsekvenser, utöver att en dröm åtminstone temporärt går i kras.

 

Avsikten är att strypa flyktingströmmen, ingen ska släppas in i Sverige utan id eller pass. Men risken är att flyktingarna bara tvingas anlita smugglare som kör dem i bil eller fritidsbåtar mot ohemul betalning.

– Nej, det finns ingen gräns, sade Stefan Löfven i en intervju i april på frågan om det finns något tak för flyktingmottagningen.

Jo, det fanns det. Och den var inte snygg att se.

Danmark

5 saker att hålla koll på i veckan

Dags för en långkörare

Årets upplaga av konferensen Folk och försvar inleds på söndag i Sälen. Det är en tummelplats för det militärindustriella komplexet och för försvars- och säkerhetspolitiker. Nu kommer bland andra Lettlands president, utrikesminister Wallström (S) och försvarsminister Hultqvist (S).

 

Det har redan gått ett år

På torsdag är det ett år sedan attentaten mot satir­tidskriften Charlie Hebdo i Paris, ett av de värsta terrordåden i Europa förra året. Sammanlagt dog 17 personer i attentatet som fick världen att sluta upp bakom tidningen med orden ”Je suis Charlie”.

 

Nedräkningen börjar

Om drygt ett år avgår Barack Obama som president och på tisdag nästa vecka håller han sitt sista State of the union-tal (tillståndet i landet) som aktiv president. Det politiska året i USA kommer i stället att präglas av primärvalen och av presidentvalet i början av november.

 

Ledigt till den 13:e

Politiken sparkar igång på allvar på onsdag nästa vecka då partiledarna möts i en av tre debatter i rikdagen under året. Hittills har bara Löfven (S), Sjöstedt (V) och Lööfs vikarie Anders W Jonsson (C) anmält sig. De andra vill säkert vila upp sig efter det mycket hektiska 2015.

 

Även EU sparkar igång

Även det europeiska samarbetet sparkar igång efter helgerna och på fredag är det dags för finansministern att åka till årets första möte i Bryssel. Dagordningen är inte spikad men man kan ana att Andersson och hennes kolleger gläds åt en försiktig ljusning i ekonomin.

Lena Mellin

Visa fler
Om Aftonbladet