Fascinerande att något så fult kan bli så stort

Foppatoffeln har gått från att vara båttoffel till världskändis – nu måste vi tillsammans ta ett krafttag för att utrota den klumpiga plasttoffeln.
Foto: TT NYHETSBYRÅN
Foppatoffeln har gått från att vara båttoffel till världskändis – nu måste vi tillsammans ta ett krafttag för att utrota den klumpiga plasttoffeln.
KOLUMNISTER

Ibland händer konstiga saker med vårt sätt att klä oss. Bisarra trender som kommer underifrån och blir direkt folkliga för att sedan snabbt dö ut.

Onepiecen är ett bra exempel, ni vet sparkdräkten för vuxna. Minns när jag jobbade på Arlanda och Thailandsresenärerna kom och fyllde terminalen med rosa och illgrönt från topp till tå.

Helt vanliga människor som obekymrat gick omkring i vuxenpyjamas och shoppade parfym och böcker. Lyckligtvis försvann den så kallade trenden ungefär lika snabbt som den kom.

Värre är det med foppatoffeln. I över tio år har den anskrämligt fula plasttofflan funnits på sven­ska marknaden och helvetet ser inte ut att ha något slut. Från tvååriga ungar till tresiffriga pensionärer – fötterna fortsätter lida av fulhet.

Historien om foppatoffeln fascinerar mig. Den lanserades 2002 av det amerikanska skoföretaget Crocs på en båtmässa i Fort Lauderdale där de första 400 exemplaren sålde slut direkt.

På några få år gick den sedan från båttoffel till världskändis. Namn som George W Bush, Uma Thurman och George Clooney syntes bära skon, och efter att kändismammor som Kate Middleton och Heidi Klum hade klätt sina barns fötter i plast­en blev skon plötsligt nummer ett för kids runt om i världen.

Till Sverige kom den 2005 efter att Peter Forsbergs dåvarande bolag Pforce introducerat skon på marknaden – och fick därmed namnet foppatoffel.

Att Foppa sedan inte har haft något med skon att göra på drygt sju år är det ingen som bryr sig om (samarbetet mellan Crocs och Foppa tog slut redan 2009). I dag kan du slå till på ett par kopior för under 50-lappen medan originalet fortfarande kostar flera hundra kronor.

Det har under åren kommit otaliga larm om toffelns eventuella brister. Allt från att den kan innehålla cancerframkallande ämnen till att som nu senast vara direkt skadlig för foten då för många timmar med skon kan leda till hälseneinflammation, liktorn­ar och förhårdnader.

Men tyvärr tycks larmen inte spela någon roll, marknaden fortsätter svämma över av hemsk­heterna.

Som i fjol när jag skulle köpa nya badtofflor till min tre­åring och kollade varenda kedja efter vett­iga alternativ, men det enda som fanns var vägg efter vägg med olika varianter av foppa. Det är därför inte förvånande att föräldrar fortsätter trycka ner barnens stackars fötter i skorna – det finns ju knappt något annat.

Därför ber jag er: Ska vi nu tillsammans en gång för alla ta ett kollektivt beslut om att sluta köpa foppa­tofflor? Det är ju trots allt vi kunder och vår efterfrågan som styr – och därför vi som har makt­en att kunna se fram emot en framtid fri från klump­iga plasttofflor. Tänk vilken underbar sommar­idyll.

#inteensam

Förra veckan publicerade Aftonbladet en väldigt viktig artikel­serie – om kvinnors utsatthet. Hatet, de sexuella trakasserierna, förtrycket – det räcker nu. Läs mer här.

#lovewins

Eiffeltornet lystes upp för att visa solidaritet.
Eiffeltornet lystes upp för att visa solidaritet.

”Inte igen” var den första tank­en jag tänkte när pushnotisen om masskjutningen i Orlan­do kom. Det tar liksom aldrig slut, vilket märks på vårt sätt att reagera – vi har vant oss på något sätt. I stället för att helt bryta ihop blir vi bättre på att samla oss, stötta varandra och vägra låta hatet ta över.