Dagens namn: Marta
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG

Natalia
Kazmierska

Varför vill Volvo köpa mina fåniga tweets?

En hel vecka kan jag få susa runt i en stadsjeep med handsydda lädersäten och växelspak i glaskristall.

Enda som krävs: att jag gullar lite med Volvo.

Via en pr-byrå försökte biljätten här om dagen köpa mina tweetar, eller som det heter på modernt krängarspråk, ”aktivera mina sociala kanaler”.

Jag blev faktiskt förvånad när mejlet från pr-folket damp ner. Hur smutsig sociala medier-byken än har blivit, så är det sällan vi journalister blir så ogenerat uppraggade av kommersen.

2 000 kronor per statusuppdatering eller Instagrambild. Det skulle jag få för att använda en viss hashtagg i samband med lanseringen av företagets nya bilmodell, förklarade pr-byrån. Kampanjen skulle sjösättas i Volvostaden Göteborg (eller ”Muteborg” som den passande kallats).

Mot betalning skulle jag alltså uttrycka min kärlek till Feskekyrka och goa Glenn-vitsar, på Volvo PV:s digitala plattformar.

”Jag tänker att det skulle vara lagom med 2 poster, alltså totalt 4K på faktura” skrev pr-personen i mejlet.

Dessutom ingick provkörning:

”Du får bli en av de första som får testa helt nya XC90 under en hel vecka när den släpps på svenska marknaden i vår”.

Jag tror inte att jag av­slöjar storbolagens okända strategier här. Hur dagens bilhandlarkultur funkar är ingen hemlighet. I veckan flög Volvo in 800 journalister till en konsthall i Stockholms skärgård för pressvisning av sin lyx­droska. Röda mingelmattan rullades ut för Idol-Andreas och Ola Rapace.

”Det är inte ofta att jag kommer på mig själv att sukta efter en Volvo XC90” bloggade Isabella Löwengrip lydigt.

Lika duktigt skrev motor­skribenterna hyllnings­artiklar om ”ödesbilen”, den svenska bilindustrins sista hopp. Och sist jag kollade hade åtminstone en fotbollsspelare och två Göteborgspolitiker hakat på Volvos Twitterhashtagg.

Ingen av dem nämnde dock det bisarra med att lägga 75 miljarder på att ta fram en gigantisk, avgas­osande ”familjebil”. Vars prislapp på 700 000 kronor lär vara rätt orimlig för dem på Torslandas verkstadsgolv. Där har de anställda blivit färre på grund av effektiviseringar. Pengarna räcker inte, hävdar ledningen.

Hela Europa skriker efter industrijobb, medan ar­bets­lös­heten växer.

Och samtidigt tycker någon att det är värt fyra tusen kronor för att medieprofiler ska knåpa ihop meningslösa tweetar.

Natalia Kazmierska

Visa fler
Om Aftonbladet