Den nya musiken växer - där det finns datorer

KOLUMNISTER

På en brittisk lista över världens främsta dj:s - skapare av dansmusik i dator - återfinns svenskar i den absoluta toppen: Avicii på tredje plats och Swedish House Mafia på tolfte.

Det är hedrande och blir riktigt intressant när man betänker att Avicii, vars ­civila namn är Tim Bergling, och Sebastian Ingrosso i House Mafia har gått på Gärdesskolan på Östermalm i Stockholm. Är det en tillfällighet?

Rötterna för gårdagens ungdomsmusik är analyserade i tusen reportage. Den som är det minsta musik­intresserad känner till rockens framväxt ur bluesen, och bluesens ursprung i den fattiga, svarta amerikanska södern. Legioner av musikintresserade har färdats ­genom Mississippi och ­besökt byarna och städerna där de stora bluesmännen skapade musik som indirekt skulle förändra väster­landets kultur. Muddy Waters. Sonny Boy Williamson. ­Robert Johnson.

Avicii fyllde Globen i Stockholm förra året. Swedish House Mafia fyllde Friends Arena tre gånger i våras när de gav avskedskonsert.

De spelar ungdomens nya musik och den har knappast sina rötter i Missis­sippideltat eller Chicagos sydsida.

Min dotter vägleder mig genom sajten DJ Mag:s topplista och visar fler svenska namn. Alesso på plats 20, Dada Life på 24:e, Eric Prydz på 52:a...

Bland de 15 första finns ­bara två amerikaner. Resten är svenskar, holländare, tyskar, ett par britter, en kanadick.

Kultur växer fram ur specifika materiella och andliga förhållanden. Jag blundar och ser framför mig en svart man som spelar på en sliten akustisk gitarr, ackompanjerad av en annan som drar en träbit över en tvättbräda och skapar en sugande rytm. Några män och kvinnor dansar till musiken. Dammet virvlar kring deras bara fötter. Och ur detta föds ­Elvis, Beatles, David Bowie.

Och jag ser unga män som flanerar på Östermalm, en av Sveriges rikaste stads­delar. Efter skolan dricker de latte på Foam på Karla­vägen. Hemma har de tillgång till datorer på vilka de kan leka fram ljud, rytmer och tonslingor som hakar i varandra och växer så att musiken fyller tonårsrum och arenor över hela världen.

DJ Mag:s lista visar inte bara vilka artister som är populärast. Den återspeglar också var ungdomarna tidigast hade tillgång till datorer.