Ingen tänkte på att Friends Arena skulle hindra tågen

KOLUMNISTER

Så här gick det till när kollektivtrafik förvandlades till en fotbollsarena:

Jernhusen är ett helstatligt aktiebolag som ska utveckla och förvalta fastigheter längs järnvägen.

Bolaget grundades år 2001. Det är en frukt av den rekordartade styckningen, bolagiseringen och privatiseringen av SJ. Där det tidigare fanns ett statligt bolag finns nu en myriad av företag.

Ett aktiebolags uppgift är att leverera vinst till ägarna. Det spelar ingen roll om bolaget producerar flygplan, nappar, långskjutande fälthaubitsar eller hyr ut bostäder.

Ett aktiebolag ser inte till helheten eller samhällets långsiktiga behov. Det strider mot bolagets väsen. Därför har vi regler. En kanon­fabrikör får till exempel inte sälja hur som helst och till vem som helst.
I spänningsfältet mellan vilda och påhittiga företagare och ett stabilt rättssamhälle uppstår förhoppningsvis en vital marknadsekonomi.

Att Jernhusen är helstatligt betyder att du och jag äger företaget.

Att Jernhusen är ett aktiebolag innebär att dess ”första uppdrag är att göra vinst”. Det säger presschefen Cecilia Granath.

I Hagalund i Solna har Jernhusen norra Europas största verkstad för tågunderhåll.

Där fanns också ett markområde som Jernhusen ägde. Solna stad och Fotbollförbundet ville bygga en ny stadion. Jernhusen sålde marken och fick för det 22 procent i Friends Arena, Nordens största med plats för 65 000 åskådare.
Ingen på Jernhusen – eller näringsdepartementet – tänkte på att området var vitalt för trafiknätet och att Friends Arena skulle ligga som en propp för järnvägen in till Stockholm.

– Det fanns inte på kartan att vi skulle utveckla mer järnväg när beslutet togs, säger Cecilia Granath.

Det var 2006. Nu slår kollektivtrafiken rekord. Trafikverket och regeringens utredare Gunnar Alexandersson kritiserar Jernhusen för att ha sålt av den strategiskt viktiga marken.

Men Jernhusen har bara handlat efter marknadens lagar. Det kanske var lönsamt att köpa in sig i en fotbollsarena. Vi vet inte, siffrorna är företagshemligheter. ”Vi vill ha rim och reson i transparensen”, säger Granath.

Och Jernhusen har för all del inte glömt kollektivtrafiken. Företagets vd Kerstin Gillsbro vill stärka ”Varumärket järnvägen”.