Kolumn

Robert Aschberg

Kolumnister

Kosmetika är en religion – som växer oroväckande snabbt

En av vår tids stora religioner heter skönhetsprodukter.

Liksom inom andra trosrörelser har tillbedjarna av dessa kladdiga krämer många lustiga läror och förgrenade förkunnelser.

En del av de frälsta tror att de ska bli yngre och vackrare och göra snabbare karriär på arbetsplatsen. Framgångsteologi!

Andra dyrkare vill skydda sig mot olyckor och elände i form av torr hud och påsar under ögonen. Excorcism!

Dagkräm, nattkräm, antirynkkräm, fuktkräm, lyftkräm, föryngringskräm.

I mer än ett halvt sekel har jag levt med kvinnor som trott intensivt på oljor och fetter med obegripliga tillsatser.

Det är löjligt dyra produkter i försvinnande små förpackningar som i bästa fall genererar en slags psykologisk placeboeffekt.

Visst finns det kemikalier som har fysisk verkan. Vi tog in schlagerkungen Harry Brandelius en gång i ett tv-program. Han såg ut som en söndersolad tysk nudist i ansiktet, rynkorna böljade värre än Gamla Nordsjön.

Vi smetade en ”underkräm” på ena halvan och en stund senare var den utspänd till vaxartad släthet. Effekten försvann lyckligtvis efter några timmar och Harry blev sitt väderbitna jag igen.

Vad krämen innehöll vet jag inte, bara att den borde ha hanterats som utbränt uran.

Kosmetikaindustrin omsätter uppåt 200 miljarder kronor om året i världen, de snabbt växande affärerna över nätet oräknade.

Folk i Indien använder kräm för att få ljusare hy. Folk i västvärlden använder brunkräm.

Det värsta av allt är att krämkrämarna sedan ett decennium satsar stort på att omvända även männen till den rätta läran.

Hittills har de indoktrinerat åtta procent av karlarna att använda meningslösa medel. Och marknaden ökar oroväckande snabbt.

Jag frågade grabbarna på jobbet om saken. Det visade sig inte helt oväntat att fjollorna smetade in sig regelbundet med diverse krämer, samt smet mot döda hudceller. Många andra killar nekade först stenhårt.

Sedan kröp det fram att de nog tog lite handkräm då och då, och läppbalsam, och ”kanske något återfuktande”.

Pojkar, pojkar, håll i hatten och börja inte med rouge på morgnarna också.

Varför inte gå tillbaka till tvål och vatten? Det är mer hygieniskt. Och ta vanligt diskmedel till håret, det är samma sak som schampo, fast med annan lukt.

FAKTA

Ökning i kristider

Det så kallade Lip Stick Index visar att användningen av läppstift ökar i kristider. Efter terrorattacken den

11 september 2001 fick krämjätten Estee Lauder börja med flerskift i fettfabrikerna.

Städad look

Döda hudceller ramlar bort från kroppen av sig själva. De blir damm i bostäder och på

arbetsplatser. Där samlas de lämpligen ihop, inte med kräm, utan med sopborste.