SD har lyckats göra muslimhat normalt

KOLUMNISTER

Det går snabbt.

Plötsligt läser man om Sverigedemokraterna i tidningarna och undrar vart ordet “främlingsfientlig” tog vägen.

För bara några år sedan hade det varit otänkbart att inte upplysa läsarna om denna rätt avgörande skiljelinje jämfört med övriga politiska partier.

Sverigedemokraternas politiska affärsidé är fortfarande, liksom en gång de tyska nationalsocialisternas, att peka ut en specifik grupp människor som parasiter på samhällskroppen.

Judarna förr, nu muslimerna.

Men något har hänt. Nästan varje dag ser jag partiledaren Jimmie Åkesson i tidningarna. Blå kavaj och statsmannablick, några kilo lättare.

Klädsamt fotograferad, gåendes i solskenet, liksom på väg mot riksdagen. Rumsren.

För några år sedan påbörjade Sverigedemokraterna en ”normaliseringsprocess”. Med andra ord skulle muslimhatet göras normalt. Det lyckades.

Under första veckan i augusti nämndes Sverigedemokraterna i 222 artiklar – hos de tidningar som är anslutna till Mediearkivet. Av dessa påpekades det enbart i 24 artiklar att partiet är främlingsfientligt. Knappt elva procent.

Vad hände?

Jimmie Åkesson har inte förändrats, den nya kavajen i all ära. Inte heller Sverigedemokraternas politik är annorlunda mot då. Det är fortfarande ett populistiskt misch-masch som landar i slutsatsen att invandrare inte är välkomna i Sverige.

Ändå verkar folk bli överraskade varje gång SD visar sin främlingsfientlighet öppet. Som i den debattartikel Aftonbladet publicerade förra hösten.

Eller den reklamfilm partiet släppte i veckan. Retoriken som hämtad från trettiotalets Tyskland: en livrädd svensk tant med rullator jagas genom mörkret – förföljd av ett helt kompani burkaklädda muslimska kvinnor med barnvagnar.

Så vad är skillnaden mot tidigare? Tonläget, tror jag. Sedan valet 2006 har främlingsfientliga röster fått fotfäste.

Rasismen är inte längre förvisad till klisterlappar på elskåp och underjordiska möten i källarlokaler.

Tvärtom: obehindrat med utrymme på de största tidningarnas nätsajter. När läsarkommentarer lanserades blev det snabbt små annonsfält för högljudda rasister. Sedan dess har muslimhatet blivit en del av alla människors vardag – det räcker att du besöker en tidnings nätsajt.

Och främlingsfientligheten, den framställs inte ens som särskilt fientlig längre.

Det går snabbt.