För smugglarna är flyktingarna bara en sedelpress

Foto: AFP
NYHETER

Under andra världskriget dog judar av syrebrist tätt sammanpackade i järnvägsvagnar på väg till koncentrationslägren.

2015 kvävs flyktingar ihjäl på sin väg mot drömmen om ett bättre liv.

Skyldiga är framförallt människosmugglarna för vilka flyktingarna bara är en sedelpress.

Tragedin i Österrike är bara den senaste i raden av fruktansvärda händelser där flyktingar från krig och fattigdom möter döden i lastbilar utan ventilation och i lastutrymmen på båtar som inte är gjorda för att transportera människor.

För nazisternas var det en fråga om matematik. Genom att packa samman så många judar som möjligt på järnvägsvagnarna kunde de snabbare uppnå målet att förinta hela folkgruppen.

För människosmugglarna handlar det om pengar. Ju fler flyktingar de kan pressa in på en båt eller i utrymmet på en lastbil desto mer tjänar de.

I deras ögon är flyktingarna lägre stående än djur. Smugglarna har ingen som helst medlidande eller känsla för människoliv. Om flyktingarna dör på vägen struntar de fullständigt i. De är bara en vara som de kan bli rika på.

Med tanke på alla som står i kö för att bli transporterade till Europa eller inom kontinenten så riskerar smugglarna aldrig att bli arbetslösa.

Likgiltiga

Hur vidrigt de än uppträder. Hur totalt likgiltiga de än är för människors väl och ve så fortsätter pengarna att strömma in i deras smutsiga fickor.

Trots att vad de sysslar med är ett brott i Europa så löper de minimal risk att åka fast. De få som åker fast får lindriga straff.

Den här hanteringen har pågått i över 20 år och kantats av ständigt återkommande tragedier. Tidigare var det flyktingar från bland annat kriget i Irak.

De flesta som flyr till Europa tar hjälp av människosmugglare för att lyckas ta sig genom nålsögat. Smugglarna ordnar båtar och andra transporter. De fixar falska dokument om så behövs. De vet vilka vägar flyktingarna ska ta.

Priset på tjänsten varierar. Vissa flyktingar berättar att de betalat mellan 50 000 och 100 000 kronor per person för sin flykt. De som reser i lastutrymmet på en båt kommer billigare undan men tar en extra stor risk som ska läggas till den som själva båtresan innebär.

Går inte stoppa

När flyktingarna väl nått Europa behöver de nya transporter om de inte ska tvingas gå långa sträckor till fots. En del tar tåg och buss. Några lockas av skrupellösa smugglare som erbjuder billigare priser för en plats i lastutrymmet på en lastbil.

Många tar chansen att tjäna pengar på flyktingarna. Allt från försäljare som låter dem ladda sina mobiltelefoner för några euro till smugglare som tjänar de stora pengarna.

Nu hörs ansvariga slunga ur dig olika lösningar. Stäng EU:s yttre gräns, säger Österrikes inrikesminister Johanna Mikl-Leitner. Öppna EU:s gränser helt, säger andra.

EU:s yttre gräns är redan stängd. På pappret. Men eftersom flyktingarna tar sig över Medelhavet till Europa går de inte att stoppa med mindre än att militär motar tillbaka båtarna och därmed riskerar att bli ansvariga för att tusentals människor drunknar.

Fientliga

När flyktingar väl nått Europa har de enligt internationella konventioner rätt att söka asyl och begära skydd.

Att helt öppna gränserna skulle troligen skapa ett ännu större kaos. I Mellanöstern, Asien och Afrika finns miljontals människor som drömmer om att börja ett nytt liv i vad de tror är paradiset Europa.

I det akuta skedet finns bara en enda lösning men som ändå inte garanterar att liknande tragedier inte inträffar i framtiden.

Flyktingarna måste på ett ordnat och rättvist sätt fördelas mellan EU:s 28 medlemsländer. I dag smiter framförallt länder i det forna östblocket undan sitt ansvar. Men även länder som Finland, Storbritannien och Danmark är mer eller mindre fientliga till att hjälpa till med den värsta flyktingströmmen sedan andra världskriget.

Så länge hundratusentals människor är beredda att göra den riskfyllda resan till Europa blir det nästan omöjligt att få stopp på flyktingströmmen.