En bisarr dialog med Beckhams älskarinna

KOLUMNISTER

Att engelska fotbollslandslagets kapten David Beckham nedlägger vackra kvinnor som det passar honom är knappast någon sensationell nyhet, ens för hans fru. Det brukar vara berömda mäns och även berömda kvinnors privilegium att i ryktbarhetens kölvatten även översköljas av beundrares sexuella intresse, något som de flesta stundom drar fördel av.

Nytt, åtminstone i mina ögon, är däremot det väldiga offentliga liv som förs kring dessa storstjärnors snedsprång samt de groteska penningsummorna som virvlar runt i skvallercirkusen och utbetalas till den av berömdhetens sängkamrater som viker ut sig mest och bäst i medierna efter väl förrättat värv.

I förra veckan sände TV 3 i Sverige en timslång intervju med Rebecca Loos, den ena av de två namngivna älskarinnor Beckham höll sig med i vintras och som var anställd som ett slags personlig assistent åt fotbollsstjärnan. Damen ifråga lär ha fått 13 miljoner pund för att offentligt berätta om den snabba affären och hon gjorde faktiskt sitt yttersta för att göra historien fyllig nog för att motivera den reserverade tiden i tv.

Naturligtvis ångrade hon sig nu när hon hade fått klart för sig att hon inte var den enda David Beckham förlustade sig med när han levde fjärran från hustru och barn. Och visst var det ju försmädligt att den korta förbindelsen ledde till att hon förlorade sitt jobb, låt vara att katastrofen på inte sätt var pyramidal om man betänker "kompensationen".

I övrigt framställde damen saken så att det var som om hon och David hade fallit offer för någon naturkraft. De drogs oemotståndligt till varandra, tände på alla cylindrar - fast hon visste att hon inte borde - och innan någon av dem hade fattat någonting hade hon hamnat i hans hotellsäng sedan Beckhams livvakter hade signalerat att kusten var klar.

Inför en lätt gapande studioreporter fick Rebecca sedan göra rätt för någon av alla sina intjänade miljoner genom att redogöra för David Beckhams talanger som älskare och hur hon själv reagerade på hans smekningar. Vi vet nu att den världsberömde bolltrollaren inte bara är en storslagen fotbollsspelare utan också ett fysiskt praktexemplar i alla avseenden med osviklig målkänsla även i andra kroppsdelar än fötterna.

Jag åsåg föreställningen i tv med stor förvåning och aningen rynkad näsa. Jag får tillstå att jag hade svårt att slita mig från rutan för dialogen som avhandlade den sexuella upphetsningens olika uttryck och fördes på vårdad brittisk engelska blev lätt bisarr.

Här talades öppet om intima ting. Och samtidigt undveks de riktigt nakna sanningarna. Sanningarna om dekadensen som numera alltför ofta slår följe med megastjärnestatusen inom de riktigt internationella idrotterna, sanningarna om halvvärldarna där beundrare, paparazzi, stjärnorna själva och kärlekskranka groupies snurrar runt på samma inneställen, där luften är tjock av pengar och omättlighet. De sanningarna var för känsliga för att beröras i ett offentligt samtal.

Att med blicken stadig i kameran svara på frågan om hur David Beckham gjorde en "våt" och "kåt", det är ingen match i ett tidevarv då sexualiteten är en retning som håller livsledan på avstånd. Som andra droger fast tillåten.

Däremot är det övermäktigt för reportern att ens komma på frågan: Är inte du medveten om att män i alla tider har utnyttjat kvinnor som söker sig till deras berömmelse på grund av dess mångskiftande erotiska sug?

Var din relation till David Beckham i själva verket något märkvärdigare än vad sådana relationer brukar vara? Var han något mer än en åtråvärd trofé i många bemärkelser, inte minst i den bemärkelsen att de lyckligt genomförda samlagens marknadsvärde i medierna inte gick att överskatta?

Nej, sådana frågor ställs inte framför kamerorna. De är för avslöjande och för trivialiserande. Mitt i all den öppenhet som reducerar sexualiteten till fysiologi, anatomi och driftsliv odlas en djup förljugenhet om samma sexualitet. Man ljuger ihop historier om kärlek och lust för att slippa se vad en dekadent tidsålder har förvandlat den till, nämligen rent avkastningsobjekt på fåfängans stormarknad.

Yrsa Stenius