Hela utskriften från piloternas samtal med flygledningen släppt

1 av 47
NYHETER

Mysteriet kring det försvunna MH370 fortsätter.

Sent i natt drog malaysiska myndigheter tillbaka tidigare uppgifter om piloternas sista meddelande.

Nu offentliggörs hela samtalet mellan piloterna och flygledningen.

Skepp och flygplan från sju länder söker vidare efter vrakdelar från det försvunna Malaysian Airlines-planet utanför Australiens kust.

Men än så länge har inga bevis för att MH370 störtat i Indiska oceanen kunnat presenteras.

153 av de 227 passagerarna var kinesiska medborgare - och kritiken från de anhöriga har varit hård de senaste dagarna.

Ändrar uppgifter

Sent i natt publicerades ett officiellt uttalande som förmodligen kommer att stärka de kritiska rösterna ytterligare.

En dryg vecka efter att MH370 försvann offentliggjordes den sista kommunikationen mellan cockpiten och kontrolltornet.

– All right, good night, ska andrepiloten Fariq Abdul Hamid ha sagt innan planet åkte in i vietnamesiskt luftrum.

Två minuter senare bröts all kommunikation och kontakten med planets transpondrar släcktes ner. 

De fyra orden har i flera veckor antagits vara det sista livstecknet från planet.

Men nu ändrar malaysiska luftfartsverket plötsligt uppgifterna:

"Vi vill bekräfta att den sista kommunikationen mellan kontrolltornet och cockpiten skedde klockan 01:19 och var 'God natt Malaysian tre sju noll", skrev myndigheten sent i går kväll, uppger AFP.

De avslutande orden är rutin och inte ett tecken på att något skulle ha hänt ombord på planet, säger CNN:s flyganalytiker Mary Schiavo.

Släpper hela utskriften

På tisdagsförmiddagen, svensk tid, släppte de malaysiska myndigheterna en komplett utskrift från piloternas samtal med flygledningen.

"Det finns inga tecken på något onaturligt i innehållet i utskriften", meddelar landets försvars- och transportminister Hishammuddin Hussein i ett uttalande enligt TT-AFP.

Myndigheterna har ännu inte lämnat någon förklaring varför det först gick ut information om att andra slutord sagts.

– Vi döljer ingenting, säger Hishammuddin Hussein.

Malaysiska myndigheter meddelade förra veckan att det nu är bekräftat att MH370 har störtat. Sen dess har kritiken vuxit.

Passagerarnas familjer fick beskedet via sms, vilket väckte ilska hos de anhöriga som anklagat myndigheterna för dålig kommunikation.

Kritik har också riktats mot Malaysias flygvapen, som inte skickade upp stridsflyg när MH370 dök upp på militärens radar.

– Vi döljer ingenting, vi följer den normala processen, sa Hishammuddin Hussein, Malaysias transport- och försvarsminister i ett uttalande i går.

FAKTA

Ord för ord

12:25:53 MAS 370 Delivery MAS 370 Good Morning

12:26:02 ATC MAS 370 Standby and Malaysia Six is cleared to Frankfurt

via AGOSA Alpha Departure six thousand feet squawk two one zero six

12:26:19 ATC ... MAS 370 request level

12:26:21 MAS 370 MAS 370 we are ready requesting flight level three five zero to Beijing

12:26:39 ATC MAS 370 is cleared to Beijing via PIBOS A Departure Six

Thousand Feet squawk two one five seven

12:26:45 MAS 370 Beijing PIBOS A Six Thousand Squawk two one five seven, MAS 370 Thank You

12:26:53 ATC MAS 370 Welcome over to ground

12:26:55 MAS 370 Good Day

12:27:27 MAS 370 Ground MAS370 Good morning Charlie One Requesting push and start

12:27:34 ATC MAS370 Lumpur Ground Morning Push back and start

approved Runway 32 Right Exit via Sierra 4.

12:27:40 MAS 370 Push back and start approved 32 Right Exit via Sierra 4 POB 239 Mike Romeo Oscar

12:27:45 ATC Copied

12:32:13 MAS 370 MAS377 request taxi.

12:32:26 ATC MAS37..... (garbled) ... standard route. Hold short Bravo

12:32:30 MAS 370 Ground, MAS370. You are unreadable. Say again.

12:32:38 ATC MAS370 taxi to holding point Alfa 11 Runway 32 Right via

standard route. Hold short of Bravo.

12:32:42 MAS 370 Alfa 11 Standard route Hold short Bravo MAS370.

12:35:53 ATC MAS 370 Tower

12:36:19 ATC (garbled) ... Tower ... (garbled) MAS 370 1188 MAS370 Thank you

12:36:30 MAS 370 Tower MAS370 Morning

12:36:38 ATC MAS370 good morning. Lumpur Tower. Holding point..

[garbled]..10 32 Right

12:36:50 MAS 370 Alfa 10 MAS370

12:38:43 ATC 370 line up 32 Right Alfa 10. MAS 370 Line up 32 Right Alfa 10 MAS370.

12:40:38 ATC 370 32 Right Cleared for take-off. Good night. MAS 370 32 Right Cleared for take-off MAS370. Thank you Bye.

12:42:05 MAS 370 Departure Malaysian Three Seven Zero

12:42:10 ATC Malaysian Three Seven Zero selamat pagi identified. Climb

flight level one eight zero cancel SID turn right direct to IGARI

12:42:48 MAS 370 Okay level one eight zero direct IGARI Malaysian one err  Three Seven Zero

12:42:52 ATC Malaysian Three Seven Zero contact Lumpur Radar One

Three Two Six good night MAS 370 Night One Three Two Six Malaysian Three Seven Zero

12:46:51 MAS 370 Lumpur Control Malaysian Three Seven Zero

12:46:51 ATC Malaysian Three Seven Zero Lumpur radar Good Morning

climb flight level two five zero

12:46:54 MAS370 Morning level two five zero Malaysian Three Seven Zero

12:50:06 ATC Malaysian Three Seven Zero climb flight level three five zero

12:50:09 MAS370 Flight level three five zero Malaysian Three Seven Zero

01:01:14 MAS370 Malaysian Three Seven Zero maintaining level three five zero

01:01:19 ATC Malaysian Three Seven Zero

01:07:55 MAS370 Malaysian...Three Seven Zero maintaining level three five zero

01:08:00 ATC Malaysian Three Seven Zero

01:19:24 ATC Malaysian Three Seven Zero contact Ho Chi Minh 120

decimal 9 Good Night

01:19:29 MAS370 Good Night Malaysian Three Seven Zero